all works
popular works
Haarlem concerto : for organ solo and orchestra, 2006 / Piet Kee
Genre:
Orchestra
Subgenre:
Organ and orchestra
Scoring:
fl(pic) 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2sax 2fg cfg 3h 3trp 3trb tb 4perc cel harm/synth/el keyb. 3cb org-solo
Timbres : for organ, percussion and violin / Piet Kee
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Organ
Scoring:
org perc vl
Music and space : rondo, for 2 organs and 5 brass winds / Piet Kee
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Mixed ensemble (2-12 players)
Scoring:
3trp 2trb 2org
latest edition
Magic Pipes : for panpipes and organ / Piet Kee
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Flute
Scoring:
panfl org
composer
Kee, Piet
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1927-08-30
Date of death:
2018-05-25
Piet Kee was born on August 30, 1927 in Zaandam.
He studied with his father Cor Kee, and at the Conservatory of Music in Amsterdam, with Anthon van der Horst, among others. He played several instruments: piano, organ, violin, clarinet. His studies were honoured with the Prix d'Excellence.
Piet Kee was organist of the St. Laurenskerk in Alkmaar from 1952 to 1986 and from 1956 to 1989 municipal organist of the St. Bavokerk in Haarlem. He made concert tours all over the world in Europe, America, Asia and Australia. He was also senior lecturer at the Muzieklyceum and Conservatory in Amsterdam.
Several of his compositions are inspired by his work as the organist of the famous organs in Alkmaar and Haarlem: Ciacona (1952), Tryptich on psalm 86 (1961), Four manual pieces (1966), Gedenck-Clanck 76 (1976). The function of the sound in space often plays an important role in Piet Kee's music. He explored this subject in many ways, e.g. in Music and Space for 2 organs and 5 brass players (1969), Intrada for two organs (1972), Confrontation for 3 barrel organs and church organ (1979), Network for 2 organs, electronic keyboard, alto saxophone and soprano recorder (1996), The Organ (2000), Festival Spirit for 5 organs (for the International Organ Festival of St. Albans), Heaven for mixed choir a cappella (2001), Bios II for organ, percussion and violin (2002).
In 1953, 1954 and 1955 he won the International Improvisation Competition of Haarlem, which was the beginning of a worldwide career as a concert organist. In 1960 Piet Kee received the Bach Medal from the Harriet Cohen Foundation (London) and in 1988 - together with Olivier Messiaen - a fellowship honoris causa from the Royal College of Organists (London).
1927
Piet Kee wordt op 30 augustus geboren in Zaandam, als zoon van de organist en componist Cor Kee.
1952
De Grote of Sint-Laurenskerk in Alkmaar benoemt Piet Kee tot vaste organist.
1954
Kee wordt hoofdvakdocent orgel aan het Muzieklyceum van Amsterdam.
1955
In 1953, 1954 en 1955 is Piet Kee de winnaar van het Internationaal Improvisatieconcours te Haarlem en komt hij definitief in het bezit van de legendarische wisselprijs De Zilveren Tulp.
1956
De gemeente Haarlem benoemt Piet Kee tot stadsorganist van de Grote of St.-Bavokerk.
1960
In Londen ontvangt Kee de Bach Medal van de Harriet Cohen Foundation.
1986
Kee beëindigt zijn werk als organist van de St.-Laurenskerk in Alkmaar.
1988
Het Royal College of Organists te Londen kent Piet Kee - tegelijkertijd met componist Olivier Messiaen - een Fellowship Honoris Causa toe.
1989
Vanaf dit jaar werkt Piet Kee aan een serie cd's voor het label Chandos, met werken van onder anderen Jan Pieterszoon Sweelinck, Johann Pachelbel, Nicolaus Bruhns, Dietrich Buxtehude, Johann Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Felix Mendelssohn, César Franck, Jehan Alain, Max Reger, Paul Hindemith, Hendrik Andriessen en Olivier Messiaen. Hij maakt de opnamen op diverse fameuze Europese orgels, waaronder dat van de St. Bavo in Haarlem, de Sint Laurens in Alkmaar, de Roskilde kathedraal in Denemarken, de Basilika in Weingarten en de Martinikerk in Groningen.
1990
Jos de Kooij volgt Piet Kee op als stadsorganist van Haarlem. Tien jaar lang volgde De Kooij lessen van Kee aan het Amsterdams Conservatorium. Over de docent Kee zegt De Kooij: "Hij leerde mij een soort ethiek van musiceren: orgelspelen doe je niet zomaar, daar moet je over nadenken, je hebt een verantwoordelijkheid voor het kunstwerk dat je interpreteert en het publiek waarvoor je speelt."
1995 - 1996
De Britse krant The Independent kopt "Kee still in good shape" na zijn optreden in de Westminster Cathedral in Londen. Het stuk 'Network' beleeft zijn Nederlandse première op 2 november 1996 in de Amsterdamse Westerkerk, in het kader van het Internationaal Orgelfestival Haarlem. Kee schrijft het vierdelige stuk voor een onorthodox ensemble, bestaande uit een groot en een klein orgel, een elektronisch keyboard en een altsaxofoon, in opdracht van de Engelse Incorporated Association of Organists.
2007
Ter viering van Piet Kee's tachtigste verjaardag vindt in Haarlem een beiaardconcert plaats met stukken van o.a. Albert de Klerk, Cor Kee en Jurriaan Andriessen. Met historicisme heeft Kee niet zoveel op. "Ik heb geen kritiek op de leeftijd van een kunstwerk, maar op de manier waarop historicisme kunstwerken behandelt. [...] In de eerste plaats zie ik niet het nut van achterom kijken, zoekend naar een referentiepunt voor mijn eigen werk. In de tweede plaats leidt overmatige aandacht voor historische objecten makkelijk tot geaffecteerdheid."
2009
Het stuk 'Performance', voor altsaxofoon en orgel, gaat in première in het Amsterdamse Orgelpark. Het wordt uitgevoerd door Leo van Doeselaar en Arno Bornkamp. Kee schrijft over 'Performance': "De saxofoon - en zeker de altsaxofoon - is naar mijn ervaring een ideaal instrument voor samenwerking met orgel. Het komt als orgelregister niet of zeer sporadisch voor, waardoor het mooi kan contrasteren; de toonvorming is zeer flexibel en het dynamisch bereik buitengewoon groot. Nadat ik het instrument in diverse stukken gebruikt heb, o.a. in 'Haarlem Concerto' (2006)en in de ruimtelijke compositie 'Network'(1996), vond ik het een uitdaging de sax in dit stuk als enige - en geduchte - tegenspeler van het orgel te in te zetten."