composer

Roukens, Joey

General: Joey Roukens was born in Schiedam, the Netherlands, in 1982. 
Education: Roukens studied composition at the Rotterdam Conservatory and psychology at Leiden University. Roukens also studied piano privately with Ton ...

related works

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Chamber music
Subgenre: Violin
Instruments: vl

Correspondances : pour baryton, choeur et orchestre, 1991 / Carlos Micháns

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Instruments: bar GK4 3333 4331 timp 2perc hp str

Aan Silvestre Revueltas, van Mexico, bij zijn dood : klein oratorium voor koor, spreekstemmen en orkest, 1987 / woorden van Pablo Neruda in de vertaling van Bart Vonck, Simon Pluister

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Instruments: speaking-choir GK4 1220 sax-a 1340 pf str

De wijnen van Bourgondië : voor gemengd koor en orkest, (1954) / Sem Dresden

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Instruments: GK4 5121 2100 3perc pf str

 

composition

Rising Phenix : for chorus and orchestra / Joey Roukens; words by Henry Newbolt and Hermes Trismegistus

Publisher's number: 13356
Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Instruments: GK4 picc 3fl 3ob 3cl 6h 4trp 3trb tb timp 5perc hp pf str
Remarks: Commissioned by Stichting Omroep Muziek (De Vrijdag van Vredenburg) and the Performing Arts Fund. Written for the Radio Filharmonisch Orkest and the Groot Omroepkoor to celebrate the (re)opening of the renovated concert hall TivoliVredenburg Utrecht.
Duration: 35'00"
Year of composition: 2014
Status: fully digitized (real-time delivery)

Other authors:
Newbolt, Henry (librettist)
Trismegistus, Hermes (librettist)
Description:
Rising Phenix (2013-14) is een bijna 40 minuten durend werk voor koor en orkest. Het stuk is gebaseerd op twee verschillende teksten, die beide als thema hebben: hergeboorte, herrijzenis en transformatie. Ook de titel - de feniks die uit zijn eigen as herrijst - verwijst naar dit thema. De eerste tekst betreft het gedicht The Building of the Temple van de Victoriaanse dichter Sir Henry Newbolt, over de wederopbouw van een (vernietigde) tempel (die duidelijk symbool staat voor de tempel van de bijbelse koning Salomo). De andere tekst is een aan Hermes Trismegistus toegeschreven mystieke tekst, de Tabula Smaragdina, één van de sleutelteksten van de alchemie en hermetiek: deze tekst kan enerzijds opgevat worden als een omschrijving van het alchemistische proces (bv. de transformatie van onedele metalen in goud, maar meer algemeen ook het proces van spirituele transformatie), en anderzijds als een beknopte (oud-Egyptische) scheppingsmythe. De twee teksten houden bovendien op interessante wijze verband met elkaar: in gnostische stromingen in de Middeleeuwen en Renaissance werd de figuur Salomo vaak in verband gebracht met de alchemie en hermetiek: hij zou zijn machtige tempel alleen hebben kunnen bouwen met hulp van de ‘geheime kennis’ van de alchemie, welke terug te voeren is tot de geschriften van Hermes. Deze teksten zijn in de compositie door de componist enigszins bewerkt en door elkaar gehusseld.
Het stuk bestaat uit twee grote delen. Deel I begint met een explosieve prelude (Part Ia) waarin vooral de regel Let us build it again centraal staat: het karakter van de muziek is krachtig, energiek en optimistisch. Een zetting van de Tabula Smaragdina volgt in Part Ib. Zoals deze tekst het alchemistische transformatieproces beschrijft, zo laat ook de muziek zich beluisteren als één grote, geleidelijke transformatie van verstilde, traag verglijdende mysterieuze muziek naar zeer vitale, ritmische, geëxalteerde muziek.
Deel II begint melancholisch, reflectief en berustend. De tekst van Newbolt verwijst hier naar het met Salomo geässocieerde adagium gam ze ja’avor (‘ook dit zal voorbijgaan’) en de sfeer in de muziek is navenant. De tekst wordt op een gegeven moment donkerder van toon met woorden als terror, pain en doom. De muziek wordt eveneens geleidelijk grimmiger, opstandiger en chromatischer om te culmineren in een climax van een luid, wrang dissonant, lang aangehouden akkoord. Na de climax klaart de lucht op en keert de rust weder, maar nu is de muziek nóg serener en etherischer dan voorheen.
Ten slotte maakt de sereniteit in Part IIb (But now, with endless song…) plaats voor gejubel en hernieuwde extase en wordt het stuk vreugdevol en euforisch jubelend afgesloten in D- en E-groot, waarbij een zeker bombast niet vreemd is.
Zoals kenmerkend voor Roukens’idioom worden ook in dit werk referenties aan populaire muziek en aan ‘de grote traditie’ niet geschuwd, wat zeker toepasselijk is voor een stuk dat speciaal geschreven is voor de heropening van een gebouw waarin Bach, Wagner, Stravinsky, pop, jazz en wereldmuziek naast elkaar klinken.

Buy
If you are going to perform this composition, you can enter your concert information here. We will publish this information at the Donemus Facebook page and in the Donemus Concert Agenda.
You can buy the parts or other related products on-line. If you choose a downloadable product you will receive the product in digital form. In all other cases the product is sent to you physically. Please note that you require a copy of this product for every user.
Product Description Price/piece Count
Score Download (A3), 114 pages EUR 56.47
Hardcopy, normal size (A3), 114 pages EUR 112.95
Hardcopy, study size (A4), 114 pages EUR 75.70
Piano Reduction Download (B4), 98 pages EUR 40.75
Hardcopy, normal size (B4), 98 pages EUR 81.51
Vocal Score Download (A4), 94 pages EUR 16.17
Hardcopy, normal size (A4), 94 pages EUR 32.35
Rental Parts Download (B4), 473 pages EUR 166.38
Hardcopy, normal size (B4), 473 pages EUR 332.76
Rent
You can rent this work by purchasing a rental license for one or more performances. If you buy a license you also need to buy 1 copy of the rental parts (see above). For each performance you need to obtain a rental license. More information about renting is available at the Donemus website. Please contact Donemus Publishing if you have any questions about renting before buying a license.
Number of performances
Total license costs
Live broadcast
If the work is being recorded for a live radio or TV broadcast or internet stream you can easily acquire the license for this. Any broadcast within 1 year of the recording of the work is defined as a 'live' broadcast. For every broadcast you need to obtain a license.
Radio or internet broadcasts
Total license costs
TV broadcasts
Total license costs
CD/DVD recordings
If you want to record this work to CD or DVD you can acquire a license here. For every title you need to obtain a license.
CD/DVD titles
Total license costs