all works

84 works in Donemus catalogue

popular works

Hall of mirrors : for guitar solo, 1985 / Tera de Marez Oyens

Genre: Chamber music
Subgenre: Guitar
Scoring: g

Bist du bist : 2. / und [Text von] Franz Mon, Tera de Marez Oyens

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir
Scoring: GK4

Der chinesische Spiegel : 3 liederen voor orkest en tenorsolo, 1962 / Tera de Marez Oyens

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice and orchestra
Scoring: ten 2fl 2ob 2cl fg cfg 4h 2trp 3trb timp perc cel hp str

latest edition

Deducties 1964 : hobo, clavecimbel / Tera de Marez Oyens

Genre: Chamber music
Subgenre: Mixed ensemble (2-11 players)
Scoring: ob cemb

 

composer

Marez Oyens, Tera de

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1932-08-05
Date of death: 1996-08-29

Tera de Marez Oyens was born on August 5, 1932 and died on August 29, 1996.
She graduated from the Amsterdam Conservatory at the age of 20. Her main subject was piano, which she studied with Jan Odé. Her other subjects included the cembalo, violin and conducting. She proceeded to study composition and orchestration with Hans Henkemans, completed a Gehrels course and studied electronic music with Gottfried Koenig at the Institute of Sonology (University of Utrecht).
Tera de Marez Oyens performed as a concert pianist, led children and adult groups in music improvisation, conducted amateur and professional choirs and orchestras, produced music program series for radio, and has lectured and written on music education. She lectured on group improvisation and introduction to the modern sound idiom at international forums and numerous conservatories and universities. She was teacher at the Academie voor Expressie (Academy for Expression), the University of Utrecht, and the Wiener Sommer Seminar. From 1978 to 1988 she was teacher of modern music and composition at the Conservatory of Zwolle. In 1989 she was composer in residence at the Georgia State University (Atlanta).
Next to these activities Tera de Marez Oyens was first and foremost a composer, with well over 200 works to her credit. They include full orchestra, chamber and electronic music, church and choral music as well as children's operas. Many of her compositions were commissioned by the Dutch Government and German and Dutch broadcasting networks.In 1988 she wrote Symmetrical memories for the International Cello Competition in Scheveningen (The Netherlands).
Tera de Marez Oyens has won several prizes in The Netherlands and abroad. In 1989 she was awarded the first prize in a competition for composers in Dublin.

1932

Tera de Marez Oyens wordt op 5 augustus geboren te Velsen als Woltera Gerharda Wansink.

1948 - 1960

Tera de Marez Oyens studeert piano bij Jan Odé aan het Amsterdams Conservatorium en daarnaast klavecimbel, viool en directie. Zij componeert 'Zuid-Afrikaanse liederen', voor hoge vrouwenstem en piano (1951). Vervolgens studeert zij compositie en instrumentatie bij Hans Henkemans en elektronische muziek bij Gottfried Michael Koenig aan het Instituut voor Sonologie van de Universiteit van Utrecht. Ze doceert aan onder andere de Academie voor Expressie te Utrecht en de Universiteit van Utrecht.

1964

De Marez Oyens krijgt de Visser Neerlandiaprijs voor 'Der Chinesische Spiegel' (drie liederen voor orkest en tenorsolo, 1963). Ze componeert haar eerste elektronische werk, 'Etude II'.

1973

De Marez Oyens componeert veertien melodieën voor het Liedboek voor de Kerken.

1975

Op 6 september dirigeert De Marez Oyens als eerste vrouw het Overijssels Philharmonisch Orkest met een van haar eigen composities.

1977 - 1987

Tera de Marez Oyens wordt benoemd tot docent compositie en hedendaagse muziek aan het Conservatorium van Zwolle.

1978

Het boek 'Werken met moderne klanken' verschijnt bij De Toorts, Haarlem.

1980 - 1985

De Marez Oyens bezoekt het eerste International Congress on Women in Music, en blijft nadien actief op dit gebied, ook als vertegenwoordiger van de in 1985 opgerichte stichting Vrouw en Muziek. "Ik ben niet a priori van aparte vrouwenclubs," zegt ze overigens. "Op een festival heb ik een lezing gehoord van een vrouw die ons ervoor waarschuwde dat wij niet inde voetsporen van de mannelijke componist moesten treden, maar onze eigen 'vrouwelijke' weg moeten volgen. Wat bedoelt ze daarmee? Zo'n bewering maakt mij eigenlijk kwaad. Ik wil gewoon goede muziek schrijven."

1988

De Marez Oyens componeert 'Symmetrical Memories', voor cello en orkest, voor het Internationaal Celloconcours in Scheveningen.

1989

De Marez Oyens is 'composer in residence' aan de Georgia State University in Atlanta. Ze behaalt de eerste prijs in een compositiewedstrijd in Dublin met 'Dublin Quartet'.

1995

De Marez Oyens componeert 'Unison' voor orkest ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Verenigde Naties.

1996

Tera de Marez Oyens huwt op 23 mei met Marten Toonder. Ze overlijdt op 29 augustus te Hilversum, 64 jaar oud. Na haar overlijden wordt de Stichting Tera de Marez Oyens Fonds opgericht. De stichting stelt tweejaarlijks een prijs ter beschikking.

2009

De Stichting Tera de Marez Oyens Fonds besluit een compositieopdrachtprijs uit te reiken aan componisten die nog niet zo heel lang bezig zijn met componeren. Het bestuur heeft met deze prijs aansluiting gezocht bij de bestaande Henriëtte Bosmansprijs van het GeNeCo. Tijdens de Nederlandse Muziekdagen wordt de prijs uitgereikt aan de Colombiaanse Natalia Domínguez Rangel.