all works

3 works in Donemus catalogue

popular works

NL Real Book (voor Es-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et. al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Scoring: variabel

NL Real Book (voor C-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Scoring: variabel

NL Real Book (voor Bes-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Scoring: variabel

latest edition

NL Real Book (voor C-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Scoring: variabel

 

composer

Hof, Jasper van 't

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1947-01-01
Website: Officiële website

1968

Autodidact Van 't Hof (Enschede, 1947) legt grote interesse aan de dag voor (free)jazz en de zich steeds uitbreidende mogelijkheden van elektrische piano en keyboards. Hij treedt op tijdens het Loosdrechtse Jazz Concours. Daar komt hij in contact met Pierre Courbois.

1969

Courbois neemt hem op in zijn formatie Association P.C.. Met deze groep maakt Van 't Hof internationaal naam.

1970 - 1973

In Association P.C. is hij te horen op de albums: Earwax, Sun Rotation en Erna Morena. Van 't Hof verlaat de groep in 1973. Hij speelt met Archie Shepp, het combo Piano Conclave en saxofonist Charlie Mariano, met wie hij de groep Pork Pie opricht. Gitarist Philip Catherine sluit zich bij Pork Pie aan.

1974

Het album Transitory van Pork Pie verschijnt.

1976 - 1977

The Door Is Open, het tweede album van Pork Pie, komt uit in 1976. The Selfkicker is de eerste soloplaat van Van 't Hof. De pianist speelt en toert intensief met grootheden als Manfred Schoof, George Gruntz, Larry Coryell, Jean-Luc Ponty en Alphonse Mouzon. Hij maakt deel uit van Electric Circus en diverse bands van Jan Akkerman.

1978

Van 't Hof werkt samen met Jan Akkerman aan diens Live In Montreux.

1980

Met saxofonist Bob Malach en drummer Aldo Romano formeert hij de groep Eyeball.

1981 - 1983

Hij werkt, solo dan wel met een trio of kwartet, een vrij vast schema van Europese concerten af, aangezien hij zich in eigen land miskend weet. Erkenning in het buitenland krijgt hij wel. Zo komt Van 't Hof regelmatig voor in poll-uitslagen van gezaghebbende bladen als Down Beat (Amerika), Melody Maker (Engeland) en Jazz Podium (West-Duitsland). In 1982 ontvangt de toetsenist een Edison.

1984

Van 't Hof vraagt de Afrikaanse zangeres Angelique Kidjo met hem mee te gaan op tournee. Ze maken samen ook enkele opnames. Een Afrikaanse tour met Philip Catherine leidt tot de opnamen voor het album Pili Pili. Uit het initiatief ontstaat de band Pili Pili. De groep wordt met name in West-Duitsland heel populair.

1985

Van 't Hof werkt samen met Cesar Zuiderwijk en Julya Lo'ko. Deze samenwerking leidt tot het verschijnen van de plaat Labyrinth.

1986

Van 't Hof, Zuiderwijk, Lo'ko en het Rotterdams Philharmonisch Orkest voeren een eenmalige, speciale voorstelling van Labyrinth op. Het concert wordt door Veronica op TV uitgezonden.

1987

Pili Pili brengt de plaat Jakko uit.

1988

De albums Be In Two Minds en Pili Pili Live komen uit. Op Prelude To A Kiss profileert Van 't Hof zich weer als solopianist.

1996

Het album Tomorrowland verschijnt. Van t Hof wordt daarop bijgestaan door Bob Malach (tenorsaxofoon) en Jean Francois Yenny-Clarke (bass). Zangeres Izaline Calister vervangt Angélique Kidjo in Pili Pili. De groep bestaat in deze periode verder uit de saxofonisten Tony Lakatos en Peter Wenniger, trombonist Annie Whitehead, bassisten Frank Itt en Bo Stief, drummer Marlon Klein en percussionist Dra Diarrra.

1997

Samen met saxofonist Ernie Watts, de Italiaanse drummer Aldo Romano en bassist Bo Stief werkt Van 't Hof aan zijn akoestische project Face To Face. De toetsenist wordt geëerd met een Bird Award.

1998

In oktober onderneemt de toetsenist een tournee van drie weken door KwaZulu Natal in Zuid-Afrika. Hij bezoekt muziek- en dansevenementen in Durban en gaat op zoek naar muzikanten voor toekomstige projecten.

1999

De plaat Un Mondo Illusorio verschijnt. Het album is opgenomen in de Saint Mary Of The Roses-kerk in Bonefo, Italië. Van 't Hof speelt improvisaties op het kerkorgel. Het album Birds Of A Feather is na Greenhouse Fables uit 1992 de tweede samenwerking op plaat met de Amerikaan Dave Friedman (marimba en vibraphone).

2000 - 2003

Zijn bezoeken aan Zuid-Afrika vormen de basis van het album Incwadi Yothando (2000). Ballads Of Timbuktu (2002) met Pili Pili bevat bijdragen van Dra Diarra (percussie, zang, koni), Mabinthy Sakho (zang), Eric Vloeimans (trompet) en Stefan Jungmair (programming). Op het album Axioma (2003) is Jasper van't Hof solo op piano te horen.

2004

Pili Pili viert het twintigjarig bestaan met een tournee door Duitsland en de uitgave van Post Scriptum, een gelimiteerd dubbelalbum inclusief veertig pagina's tellend boekje. De eerste cd is een compilatie met hoogtepunten uit 20 jaar Pili Pili en de tweede cd bevat naast een nieuwe versie van het nummer Pili Pili aangevuld met niet eerder uitgebrachte liveopnamen.

2005

Het album NeverNeverLand verschijnt onder de naam Jasper van 't Hof Hotlips en is opgenomen in Bielefeld. De cd bevat bijdragen van trompettist Eric Vloeimans, de Britse trombonist Annie Whitehead, saxofonist Tony Lakatos, bassist Frank Itt en de Duitse drummer Marlon Klein.

2006

The Yellow House is een jazzalbum met Le Quartet Nouveau dat naast Van 't Hof bestaat uit Marcel Serierse, Eric van de Westen en Ilja Reijngoud.

2011

Zes jaar na het jubileumalbum Post Scriptum verschijnt van Pili Pili een nieuw album in een gewijzigde bezetting. De titel Ukuba noma Unkungabi (Zulu voor 'to be or not to be' uit Hamlet) verwijst naar Zuid-Afrika, het land van vocalist Smangele Khumalo uit het Phikelela Sakhula Zulu Choir waar Pili Pili al in 1999 mee heeft samengespeeld. Op de plaat zijn geen drums te horen, maar wel de percussie van Dra Diarra. In tegenstelling tot de eerdere platen van de band is Europese muziek ditmaal het uitgangspunt voor de composities, uitgevoerd samen met Afrikaanse muzikanten, maar ook onder meer met strijkers uit de Balkan en de Amsterdamse saxofonist Tineke Postma. Tijdens de concerten van Pili Pili wordt de band versterkt door een contrabassist.