all works

103 works in Donemus catalogue

popular works

Een suite voor De Suite : tien composities voor piano (2- en 4- handig), twee piano's [en] viool en piano / van tien componisten

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano; Violin and keyboard instrument
Scoring: pf pf4h 2pf vl and pf

Sinfonia nr. 3 : "Facetten", opus 45, Amsterdam maart 1955-4 april / Lex van Delden

Genre: Orchestra
Subgenre: Orchestra
Scoring: 2233 4331 timp perc xyl hp str

Variaties op een Uilenspiegelthema / door 11 Nederlandse componisten

Genre: Orchestra
Subgenre: Violin and orchestra
Scoring: 3222 4330 timp perc (hp ad lib.) str 2vl-solo

latest edition

De Vogel Vrijheid: Oratorium in drie delen : voor baritonsolo, sopraansolo, kinderkoor, gemengd koor en orkest / Lex van Delden; text Jan Willem Schulte Nordholt

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Scoring: GK KK 2fl(picc) 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt 2trb 2timp perc hp str

 

composer

Delden, Lex van

Synonym: Zwaap, Alexander
Nationality: Netherlands
Date of birth: 1919-09-10
Date of death: 1988-07-01
Website: Officiële website ; Treasured Composer's Page

Lex van Delden was born Alexander Zwaap on September 10, 1919 in Amsterdam the only child of Wolf Zwaap, a school teacher, and Sara Olivier. He died on July 1, 1988.
He began taking piano lessons from an early age - first from Martha Zwaga and later from Cor de Groot. He started composing at the age of eleven, when a long illness prevented him from playing the piano, and remained self-taught as a composer. Despite his artistic promise and interests he enrolled at the University of Amsterdam in 1938 to study medicine.
Between 1947 and 1982 he was the music editor of the daily newspaper Het Parool. His social commitment was borne out by his readiness to hold several administrative posts, including the presidency of the Society of Dutch Composers (GeNeCo) and the chairmanship of the Performing Right Organization (BUMA/STEMRA). He also sat on the Board of the International Society for Contemporary Music (ISCM) and was a member of the Dutch Committee of the International Music Council (UNESCO).
Still a student, he made his professional début as a composer in 1940 with the song cycle L'amour (1939), for soprano, flute, clarinet and string trio. The first of his works to attract wide attention was Rubáiyát (1948), for soprano, tenor, choir, 2 pianos and percussion. Many of Van Delden's compositions form an expression of his deeply felt social concern, such as In Memoriam (1953), for orchestra, which was written in the aftermath of the great flood disaster of 1953, the radiophonic oratorio Icarus (1962), which questions the usefulness of space travel, or Canto della Guerra (1967) after Erasmus, for choir and orchestra, which is a strong condemnation of war. A number of his works have biblical themes, notably Judith (1950), a dance score for flute, clarinet, piano and string trio and Adonaijah's Death (1986), for male choir and symphonic wind band.
In 1948 he was awarded the Amsterdam Muziekprijs (Music Prize of the City of Amsterdam) for Rubáiyát. He received two First Prizes from the Northern California Harpists' Association: in 1953 for his Harp concerto (1951) and in 1956 for his Impromptu for harp solo (1955).

1919

Lex van Delden wordt geboren op 10 september te Amsterdam als Alexander Zwaap.

1930

Van Delden begint met componeren op zijn elfde. Hij krijgt pianolessen van onder anderen Cor de Groot.

1937 - 1940

Na zijn gymnasiumtijd studeert hij medicijnen aan de Universiteit van Amsterdam. Nog tijdens zijn studie maakt hij zijn debuut als componist met de liederencyclus 'L'amour' (1939).

1945

Alexander Zwaap gebruikt na de oorlog zijn nieuwe naam, Lex van Delden, welke een afleiding is van zijn onderduikersnaam. Hij wordt huiscomponist en muzikaal leider van het eerste na-oorlogse balletgezelschap Op Vrije Voeten (het latere Scapino Ballet).

1947

Van Delden wordt muziekredacteur van het dagblad Het Parool en publiceert tevens artikelen in binnen- en buitenlandse periodieken.

1948

Met de uitvoering van 'Rubáiyát', voor sopraan, tenor, koor, 2 piano's en slagwerk, trekt Van Delden de aandacht. Het stuk wordt bekroond met de Grote Muziekprijs van de Stad Amsterdam.

1949

Van Delden componeert het opmerkelijke werk 'Partita piccola', een koorwerk zonder tekst waarbij de zangers in het slotdeel zelfs met gesloten mond zingen.

1951

Lex van Delden ontvangt de jaarlijkse prijs van de Northern California Harpists' Association voor zijn 'Concerto per arpa ed orchestra'.

1953

Naar aanleiding van de stormvloedramp in Zeeland schrijft Van Delden het orkestwerk 'In Memoriam'. Ook latere werken getuigen van dergelijke maatschappelijke betrokkenheid.

1955

Ook dit jaar ontvangt Van Delden de jaarlijkse prijs van de Northern California Harpists' Association, nu voor 'Impromptu' voor harpsolo .

1962 - 1967

Het radiofonisch oratorium 'Icarus' is (wederom) maatschappelijk geëngageerd. Hier stelt Van Delden de hooggespannen verwachting van de ruimtevaart ter discussie, gebruik makend van recente nieuwsberichten, citaten uit de Bijbel en andere oude teksten en gecombineerd met elektronica. Het 'Canto della Guerra' (1967), voor koor en orkest, op teksten van Erasmus, is een aanklacht tegen oorlog.

1971

Het 'Sestettto per archi' blijkt een verrassend scherp geformuleerde muzikaal statement. De nadruk op klopmotieven, maar ook de stuwkracht van de muziek vertonen invloeden van Dmitri Sjostakovitsj.

1982

Van Delden neemt na 35 jaar afscheid als recensent bij het dagblad Het Parool. Hij ontvangt de Speld van Verdienste van de Stad Amsterdam.

1988

Lex van Delden overlijdt op 1 juli 1988 in Amsterdam.