all works

4 works in Donemus catalogue

popular works

NL Real Book (voor C-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Instruments: variabel

NL Real Book (voor Es-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et. al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Instruments: variabel

NL Real Book (voor Bes-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Instruments: variabel

latest edition

NL Real Book (voor C-instrumenten) / ed.: Walter van de Leur ; Maarten van der Grinten ; Michael Moore et al.

Genre: Chamber music
Subgenre: Variable instrumentation
Instruments: variabel

 

composer

Binsbergen, Corrie van

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1957-08-31
Website: Officiële website

1981 - 1982

Corrie van Binsbergen maakt als gitariste en basgitariste deel uit van de theaterproductie Is Die Kruk Vrij? van Frans Halsema, die zich graag omringt met louter vrouwelijke muzikanten.

1983 - 1987

Van Binsbergen rondt haar studie klassiek gitaar aan het Utrechts Conservatorium in 1983 af. In 1984 maakt zij deel uit van UIL, het Utrechts Improvisatie Laboratorium, met onder anderen Albert van Veenendaal, Dick de Graaf en Eric Calmes. Hiermee treedt zij voor het eerst op in het Amsterdamse Bimhuis. In 1984 en 1985 doet zij als basgitariste ervaring op in onder meer saxofoniste Rosa King's band Four Roses en de groep Three Times A Lady. In 1986 richt ze haar eigen formatie Corrie & De Brokken op, aanvankelijk een kwintet met Angelo Verploegen, Tobias Delius, Arend Niks en Hein Offermans. Joost Buis treedt een jaar later toe. Ze worden meteen uitgenodigd voor een optreden op North Sea Jazz. Zij schrijft muziek voor een dansproductie van Annemieke Keurentjes: Seven Notes On A Gentle Step. In 1985 volgt ze een door de Stichting Popmuziek Nederland georganiseerde opleiding tot popdocent en doet ze een stage als bandcoach in Drenthe.

1988 - 1989

Ze begint samenwerkingsprojecten met andere kunstdisciplines, zoals Dansez Maintenant met danseres Annemieke Keurentjes voor Het Danslab, en Geen Deel, een dansconcert voor drie danseressen en drie muzikanten, met optredens in Nederland en Italië. Seven Slowhands, een productie van Klaas ten Holt, behelst zeven gitaristen met dezelfde gitaar (onder wie Klaas ten Holt, Vincent van Warmerdam, Franky Douglas en Corrie van Binsbergen), die optreden in het Nederlandse clubcircuit. Hiervan verschijnt het album Seven Slowhands. In 1989 gaat de groep twee maanden lang op tournee door Rusland, China, Mongolië en Indonesië. Verder doet Van Binsbergen dat jaar diverse optredens met Corrie & De Brokken.

1990

Het debuutalbum van Corrie & De Brokken getiteld Alles Beweegt verschijnt bij BVHaast en wordt ondersteund met cluboptredens. Voor het eerst ontvangt zij een compositie-opdracht van het Fonds Scheppende Toonkunst om eigen producties voor Corrie & De Brokken te realiseren. Ze geeft een workshop in Mahogany Hall in Edam en ensemblelessen aan de jazzafdeling van het Amsterdams Conservatorium. Vanaf december is zij verbonden aan het Utrechts Conservatorium, waar ze elektrische-gitaarles geeft aan de klassieke gitaarstudenten.

1991

Van Binsbergen schrijft in opdracht van de NPS Jazzmarathon alle stukken voor het project Bits & Pieces, dat wordt uitgevoerd door een nonet met onder meer een koperkwartet (Joost Buis, Henk Koekkoek, Chris Abelen en Felicity Provan) en drummer Michael Vatcher.

1992 - 1994

Na de geboorte van haar dochter Jasja Offermans in 1991 doet ze tijdelijk een stapje terug met haar eigen producties. Ze werkt wel mee aan projecten van anderen en geeft daarnaast les. Ze speelt op de jazzpodia met Vera Vingerhoeds' ensemble Lazybones (met onder anderen Martin van Duynhoven en Ernst Glerum), het Chris Abelen Quintet en het trio de Helling (met drummer Bart van Helsdingen en malletspeler Hans Hasebos). In het clubcircuit treedt ze op met de vrouwenband Girls Wanna Have Fun, met onder anderen Frédérique Spigt, Eveline Carels, Mieke Stemerdink en Monique & Suzanne Klemann. Ze ontvangt een compositie-opdracht voor het European Women in Music Congress, die wordt uitgevoerd in Remscheid, Duitsland.

1995

De tweede editie van Corrie & De Brokken is een sextet bestaande uit Frans Vermeerssen, Felicity Provan, Hans Hasebos, Hein Offermans en Charles Huffstadt. Het eerste optreden is een feestelijk nachtconcert op 5 mei 1995 in het Bimhuis, dat wordt uitgezonden door de NPS-radio. Ook speelt ze met het kwartet KNVB (Kool, Niks, Vingerhoeds, Binsbergen) waarmee ze een tournee naar Afrika maakt: Burkina Faso en Mali, onder meer op het Jazz Festival Ouagadougou. De groep speelt daar ook met verschillende Afrikaanse topmusici, onder wie koraspeler Toumani Diabate.

1996

Corrie & De Brokken CD Live! verschijnt, de registratie van het eerste concert. Ook richt ze Corrie & De Grote Brokken op, een samenwerking tussen popmuzikanten (Bob Fosko, Wouter Planteijdt, Beatrice van der Poel) en jazzmusici. De try-out van deze twaalfkoppige band is op 13 december 1996 in De Kade te Zaandam. Eind december treedt de groep op tijdens Willem Breukers festival Klap op de Vuurpijl. De recensent van OOR schrijft: 'Die Brokken kunnen er een puik feestje van bouwen. Feestvarken Van Binsbergen zelf speelt subtiel akoestisch, maar ook rauwer, ruiger en gespierder dan menige mannelijke instrumentgenoot.'

1997

Corrie & De Grote Brokken geven concerten op zowel jazz- als poppodia. Ze spelen ook op festivals zoals North Sea en Paaspop. In oktober verschijnt het titelloze debuutalbum van de band. Corrie van Binsbergen vertolkt de muziek van Tony Overwater voor de dansproductie Eter/Ether van danseres Anouk van Dijk en maakt in het voorjaar deel uit van de Gene Carl Band in de dansproductie Below Paradise van het Scapino Ballet Rotterdam. Na de zomer speelt ze opnieuw mee in een voorstelling van het Scapino Ballet: Nico, gebaseerd op het leven van de Velvet Underground-zangeres, met muziek van John Cale.

1998

Ze richt drie nieuwe ensembles op, elk gericht op een specifieke kant van haar werk: Brokken Vijf (voornamelijk geïmproviseerde muziek, met Alan Purves, Dionys Breukers, Joost Buis en Anton Goudsmit); Links (een improviserend trio met Albert van Veenendaal en Joshua Samson gecombineerd met een klassiek strijktrio); en Vanbinsbergen (een kwartet met meer rockachtige muziek, bestaande uit Anton Goudsmit en Gerry en Harry Arling). Ze speelt ook de muziek bij de uitvoering van het tweede deel van de dansproductie Eter/Ether van danseres Anouk van Dijk, deze keer van componiste Calliope Tsoupaki. Het Holland Festival vraagt haar om arrangementen van Joni Mitchell-songs, waaronder Marcie (van Mitchell's debuutalbum uit 1968) voor het Mondriaan Strijkkwartet.

1999

Corrie van Binsbergen ontvangt de VPRO/Boy Edgar prijs voor haar creativiteit, vakmanschap en veelzijdigheid. Er verschijnen albums van Links (Ouvrir Ici) en Vanbinsbergen (titelloos). De groep Vanbinsbergen treedt op tijdens North Sea. Ze is gastsoliste bij het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en werkt bij de opening van het Muziekcentrum van 's Hertogenbosch mee aan de uitvoering van de compositie Cobra, geschreven door en onder leiding van de Amerikaanse saxofonist John Zorn. Jonathan Herman maakt een tv-portret van haar voor de NPS. Ze doet een tournee met de voorstelling Nico van het Scapino Ballet.

2000

Ze componeert voor Corrie & De Grote Brokken een tweede programma: de mini-opera Kado Uit De Hel!, waarmee ze een uitgebreide theatertournee maakt. In het kader van een Frank Zappa-thema bij het Holland Festival speelt ze het solo-concert I Wasn't Talking (een antwoord op Zappa's Shut Up And Play Your Guitar) en vertolkt ze Zappa's Music For Low Budget Orchestra samen met de Ebony Band van Werner Herbers. Ze schrijft een compositie voor musici en live-gestuurde computeranimaties van Rachel de Boer getiteld Staafmannetjes. Ze brengt in eigen beheer een CD van Corrie & De Grote Brokken uit met niet eerder verschenen live- en studiowerk, getiteld Brokstukken.

2001

Corrie van Binsbergen krijgt steeds meer compositie-opdrachten, onder meer van VPRO's Villa Achterwerk (Jamamba), Het Filmmuseum (Hintertreppe, Ein Kammerspiel) en voor de Jazz Connection Tour van het Ricciotti Ensemble (Krantenkoppen). Verder geeft ze een workshop aan het Rotterdams Jazz Project. Ze speelt met de groep Drummers Double Bill (met onder anderen bassist Arjen Gorter en de drummers Robbie Verdurmen en Arend Niks)

2002

Ze richt het kwartet CVB4 op (met Ernst Glerum, Nout Ingenhousz en Pieter Jan Cramer), waarmee ze onder meer optreedt in De Pompoen te Amsterdam en op het European Jazz Festival in Athene. Het laatste concert wordt uitgezonden door de NPS-radio. Ze wordt gevraagd als gastprogrammeur van het Crosslinx Festival in Muziekcentrum Vredenburg en Muziekcentrum Enschede, hetgeen resulteert in optredens van onder anderen de Britse pianist-componist Django Bates met het Asko Ensemble. Ze schrijft in opdracht van het Nederlands Blazers Ensemble zeven stukken voor dit orkest, die zij mede uitvoert. In opdracht van Het Filmmuseum schrijft ze muziek bij het klassieke film-epos Metropolis van Fritz Lang.

2003

Van Binsbergen organiseert een reeks concerten in het Bimhuis, waarin literatuur en muziek worden gecombineerd met medewerking van elf musici en de schrijvers Remco Campert, Toon Tellegen, Manon Uphoff en Kees van Kooten. Op het Zappa Memorial te Harderwijk, ter gelegenheid van het feit dat Frank Zappa tien jaar geleden is gestorven, vertolkt ze More Stories From The Girl Who Wasn't Talking, een door haar gecomponeerd soloconcert voor gitaar en geluid- en beeldsamples in samenwerking met Rachel de Boer. Voor een concert van het Asko Ensemble in Paradiso arrangeert ze Zappa's Outside Now Again en schrijft ze een nieuwe, aan Zappa opgedragen compositie getiteld The Magic Sock. Ook componeert ze Zoot-Suit For Rosa voor het Zappa-programma van het Rosa Ensemble. In opdracht van het Holland Festival en de NPS schrijft zij Movements For Electric Guitar & Orchestra, uitgevoerd door het Radio Symfonie Orkest. Het Filmmuseum geeft haar een nieuwe compositie-opdracht voor hun Biënnale, waarvoor ze muziek schrijft voor de stomme film Erdgeist, in samenwerking met Ivo van Hove.

2004

Het theaterprogramma Schrijvers In Concert (met medewerking van afwisselend Toon Tellegen, Remco Campert en Kees van Kooten) gaat op tournee door Nederland en België. Van het programma met Toon Tellegen verschijnt bij Uitgeverij Rubinstein het luisterboek De Trein naar Pavlovsk en Oostvoorne.

2005

Er komt een tweede serie Literaire Concerten in het Bimhuis met zowel dichters als schrijvers: Josse de Pauw, Renate Dorrestein, Ramsey Nasr, Rascha Peper, Erik Jan Harmens, P.F. Thomése, Hagar Peeters en Jules Deelder. Er volgen meer optredens met Toon Tellegen. Van Remco Campert (Als In Een Droom) en Kees van Kooten (Live Gelezen En Gespeeld) verschijnen ook luisterboeken, nu bij de Bezige Bij. Het derde programma van Corrie & De Grote Brokken gaat op tournee; hiervan verschijnt de CD Het Land Is Moe. Ze schrijft On A Dark Dark Cloud 9 voor het ZAPP String Quartet, The Fifth Element voor het ensemble Electra, en Elementaire Deeltjes voor het Mondriaan Strijkkwartet & Loeki Stardust Blokfluitkwartet. Tegen het eind van het jaar wordt ze uitgenodigd voor Rencontres Musicales de Rabat te Marokko. Ze treedt daar op met zangeres Touria Hadraoui en drie Nederlandse musici, die later haar nieuwe band CRAM zullen vormen: saxofonist Rutger van Otterloo, drummer Arend Niks en bassiste Mick Paauwe.

2006

Met Toon Tellegen is een vaste band ontstaan: Het Wisselend Toonkwintet, waarmee ze een tournee maakt. Ook verschijnen er twee nieuwe luisterboeken: van Renate Dorrestein & Corrie van Binsbergen Band getiteld Het Duister Dat Ons Scheidt bij uitgeverij Contact, en van Josse de Pauw & Corrie van Binsbergen Band getiteld Werk bij Uitgeverij Rubinstein. Van Binsbergen maakt samen met actrice Yolande Bertsch en Frédérique Spigt de muziektheaterproductie Lucy in the Sky onder regie van Titus Tiel Groenestege. Voor kunstfluiter Geert Chartrou componeert ze November, een stuk dat te vinden is op het album Ornithology. In het najaar begint ze met de programmering van de reeks Brokkenconcerten in de Amsterdamse Zaal 100, waar zij muzikale ontmoetingen ensceneert tussen musici uit verschillende muzikale circuits. Met CRAM treedt ze op in Venetie en in Nederlandse clubs. Bij de opening van The Media Experience van Beeld en Geluid in Hilversum speelt ze met Jaap Drupsteens band Tom Push. Corrie & De Grote Brokken treden op tijdens het VPRO-festival Jazz Op Het Dak. Ze voert haar soloprogramma I Wasn't Talking uit op de Zappanale in het Duitse Bad Doberan.

2007

Van Het Wisselend Toonkwintet verschijnt het luisterboek Dierenverhalen bij Uitgeverij Rubinstein. Ook krijgt Van Binsbergen weer compositie-opdrachten: L'Atlantide voor de Biënnale van het Filmmuseum; Thursday 12th voor de Belgische big band Flat Earth Society; Grow With The Flow voor Tetzepi; en Silent Movements voor het Asko Ensemble.

2008

Van Binsbergen maakt een tournee met haar muziek bij de stomme film l'Atlantide samen met de Marokkaanse zangeres Touria Hadraoui. Ze treedt met CRAM op in Brazilië, en geeft in Nederland een reeks concerten met Touria Hadraoui en CRAM. Ze richt haar eigen label Brokken Records op. De eerste release is het CRAM-album For A Dog. Ze vormt het leerorkest BrokkenFabriek, een pool van jonge muzikanten die per maand kan wisselen van samenstelling, hetgeen ook geldt voor de orkestleider (Van Binsbergen zelf, Oene Van Geel, Anton Goudsmit, Guus Janssen, Michael Moore, Ernst Reijseger en Michiel Braam). Ook begint ze het jaarlijkse Brokken Festival in het Bimhuis, waar hoogtepunten uit de Zaal 100-programmering worden uitgevoerd. Ze voltooit compositie-opdrachten voor het Imperial City Orchestra (De Avonturen Van O), de David Kweksilber Big Band (Hemel) en het Asko Ensemble met Barbara Hannigan (Side Note: Howard Report, page 30).

2009

Ze treedt op tijdens het Brokken Festival en doet tournees met Drummers Double Bill + CRAM + Talking Cows onder de noemer 3DubbelDutch. Het luisterboek van Ramsey Nasr & Corrie van Binsbergen Band verschijnt onder de titel Wonderbaarlijke Maand bij Zoem, een onderdeel van De Bezige Bij. Dit album haalt de top-3 van NRC's luisterboekenlijst van dat jaar.

2010

Corrie van Binsbergen schrijft samen met hoofdrolspeler Josse de Pauw de opera Over De Bergen, waaraan zestien musici uit kamermuziek, pop en jazz meewerken (onder wie sopraan Claron McFadden, blazer David Kweksilber, Vera en Beatrice van der Poel en Sean Bergin). Recensent Rinus van der Heijden schrijft op de blog Jazzenzo: 'De in een strakke partituur neergelegde compositie doet denken aan eigentijdse gecomponeerde muziek. Corrie van Binsbergen heeft met haar achtergrond van onder meer jazz echter voldoende ruimte gelaten voor improvisatie en dus voor openheid en frisheid. De muziek is spannend vanaf de eerste noot en het is de grootste verdienste van de componist dat zij gedurende tachtig minuten die spanning onafgebroken kan laten bestaan.' Ze begint het trio Van Binsbergen/Offermans/Sun (met bassist Hein Offermans en drummer Yonga Sun) voor een concertreeks in november, met internationale gasten zoals Matthias Schriefl en Gianluca Petrella.

2011

Met acteur-trompettist Hans Dagelet bedenkt ze de voorstelling Brieven aan Doornroosje, die ze uitvoert met harpiste Miriam Overlach en slagwerker Alan Purves. Het beeldend materiaal wordt verzorgd door glasschilderingen van Frédérique Spigt. In Theater aan Zee in het Belgische Oostende doet Corrie een nieuwe serie Schrijvers in Concert, met de auteurs Tjitske Jansen, Paul Bogaert en Elvis Peeters. In het najaar staat onder de titel VIER! een nieuwe tournee van de Grote Brokken op het programma.