all works
popular works
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Violin
Scoring:
vl
Auburn : for guitar and tape, 1994 / Michel van der Aa
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Guitar; Electronics with different instruments; Guitar with multimedia
Scoring:
g tape
See-through : for orchestra, 2000, revision 2001 / Michel van der Aa
Genre:
Orchestra
Subgenre:
Orchestra
Scoring:
pic fl 2ob 2cl cl-b fg 4h 4trp 3trb tb 4perc hp str
latest edition
Bedford Avenue : for violin and piano / Michel van der Aa
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Violin and keyboard instrument
Scoring:
vl pf
composer
Aa, Michel van der
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1970-03-10
Website:
www.doublea.net
In the years following 2000, Michel van der Aa has quickly developed into a composer with an international reputation. Characteristic of his work are his constructivist approach to music and well-considered integration of electronic sounds and visual, theatrical and/or cinematic elements. In a philosophical sense, this gives shape to the concept of multiple worlds, identities, or realities.
1970 - 1998
Michel van der Aa wordt op 10 maart geboren in Oss. Hij studeert muziekregistratie en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en compositie bij Diderik Wagenaar, Louis Andriessen en Gilius van Bergeijk. Hij volgt korte film- en regisseursopleidingen aan de New York Film Academy en het Lincoln Center Theater Director's Lab.
1999 - 2000
Van der Aa werkt samen met Louis Andriessen aan diens opera 'Writing to Vermeer' en de soundtrack van de film 'The New Math(s)' (Hal Hartley, 2000). Hij behaalt de Gaudeamus Prijs met Between (1997).
2001
Van der Aa voltooit de trilogie 'Between - Above - Attach' (1997/2001).
2002
Première van 'One', een opera voor een sopraan, video en soundtrack, met sopraan Barbara Hannigan in de hoofdrol.
2003
Van der Aa voltooit de 'Here' trilogie (2001/2003).
2004
Van der Aa tekent een contract met uitgeverij Boosey & Hawkes. Hij krijgt de Matthijs Vermeulenprijs voor de kameropera 'One' (2002).
2005
In juni ontvangt Van der Aa de Ernst von Siemens-Förderpreis tijdens de Kammerspielen in München. Het Prins Bernhard Cultuurfonds kent hem de Charlotte Köhler-prijs toe voor zijn werk als regisseur en het interdisciplinaire karakter van zijn werk.
2006
Van der Aa wordt de Paul Hindemith-prijs van het muziekfestival van Schleswig-Holstein toegekend. De Nederlandse Opera brengt de eerste uitvoering van 'After Life', een opera naar de gelijknamige film van Hirokazu Kore-Eda. Van der Aa is tevens regisseur. Het werk wordt in de pers uitbundig geprezen. "Zo kan opera de eenentwintigste eeuw in," schrijft Jochem Valkenburg in NRC/Handelsblad. En de Financial Times spreekt over de 'Gesamkunst van de toekomst'.
2009
Het multimediawerk 'The Book of Disquiet' (2008) beleeft zijn eerste uitvoering in Linz, de Europese cultuurhoofstad van 2009, met acteur Klaus Maria Brandauer. Op 19 maart vindt de première plaats van 'Spaces of Blank' (2007) met mezzosopraan Christianne Stotijn en het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Ed Spanjaard in Amsterdam. 'After Life' (2006) wordt opnieuw opgevoerd bij de Nederlandse Opera.
2010
'After Life' (2006) wordt opgevoerd in Lyon en Londen. Michel van der Aa komt met zijn eigen multimedia label Disquiet Media. In dit seizoen is hij compososer-in-residence bij ensemble Klang! in Hamburg.
2011
Michel van der Aa is samen met Richard Rijnvos en de Duitser Detlev Glanert benoemd tot huiscomponist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Speciaal voor het programma Liebestod, waarmee Amsterdam Sinfonietta tussen 10 en 20 maart op tournee gaat langs zes gerenommeerde, Europese concertzalen, componeert Van der Aa het werk Up-close, met een hoofdrol voor de Argentijnse celliste Sol Gabetta.
2012
Michel van der Aa
werkt aan de 3D filmopera 'Sunken Garden' op een libretto van de Engelse schrijver David Mitchell ('Wolkenatlas'). De première vindt plaats op 12 april 2013 in Londen; de Nederlandse première volgt in juni tijdens het Holland Festival in Amsterdam.