related works
L' indifférent : pour quatuor à cordes / Hendrik Andriessen
Genre:
Chamber music
Subgenre:
String quartet (2 violins, viola, cello)
Scoring:
2vl vla vc
Missa (sine tenore) : 1934 / Jacques Beers
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir
Scoring:
GK3
Alleluia : for 12-voices mixed choir / Xavier Gelabert
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir
Scoring:
GK
6 Folk Songs : for mixed choir / Vladimir Martynov
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir
Scoring:
GK
composition
Drie liederen : voor gemengd koor a cappella / Hendrik Andriessen, op teksten van J. Revius, J. Luyken, W. Sluyter
Other authors:
Luyken, Jan
(Text writer/Librettist)
Revius, Jacobus
(Text writer/Librettist)
Sluiter, Willem
(Text writer/Librettist)
Andriessen, Hendrik
(Composer)
Contains:
De avondstont / tekst v. J. Luyken
Op het gesang van de nachtegael / tekst v. W. Sluyter
Morgen-gebet / tekst v. J. Revius
Description:
Tussen 1917 en 1928 componeerde Hendrik Andriessen (1892-1981) een groot aantal a cappella werken op wereldlijke teksten, zowel voor vierstemmig gemengd koor als voor vierstemmig mannenkoor. De meeste van deze composities waren bedoeld als verplicht werk bij nationale of internationale zangconcoursen. Na bijna vijfentwintig jaar ontstonden Drie liederen (1951), later gevolgd door Tre Canzoni (1958) en Omaggio a Marenzio (1965), alle voor onbegeleid gemengd koor.
Voor zijn Drie liederen koos Andriessen teksten van 17de-eeuwse dichters.
‘De Avondstond’ is afkomstig uit Beschouwing der wereld, bestaande in hondert konstige figuuren, met godlyke spreuken en stichtelyke verzen (1708) van dichter, schilder en etser Jan Luyken (1649-1712) in Amsterdam. ‘Op het Gesang van de Nachtegael’ vinden we in de vele malen herdrukte bundel Buyten-leven (1668) van dichter Willem Sluyter (1627-1673), predikant in Eibergen. Het derde lied ‘Morgen-gebet’ treffen we aan in de Over-Ysselsche Sangen en Dichten (1630) van de beroemde Jacobus Revius (1586-1658), dichter, kerkhistoricus en predikant in Deventer.
Deze uitgave kwam mede tot stand dankzij de welwillende samenwerking met Gerard Jongedijk.
Lourens Stuifbergen