related works

L' indifférent : pour quatuor à cordes / Hendrik Andriessen

Genre: Chamber music
Subgenre: String quartet (2 violins, viola, cello)
Scoring: 2vl vla vc

Óleos en música "Selgas Fagalde" : Cycle for mezzo-soprano and piano / Guillermo Martínez; poems by María Teresa Álvares

Genre: Chamber music
Subgenre: Voice and piano
Scoring: zang pf

Winter Songs : for soprano and piano / Khadija Zeynalova; based on texts by Heiner Eckels

Genre: Chamber music
Subgenre: Voice and piano
Scoring: sopr pf

Letzte Gabe : for low voice and piano / Sem Dresden; words by Ernst von Wildenbruch

Genre: Chamber music
Subgenre: Voice and piano
Scoring: zang pf

 

composition

French Songs : for medium voice and piano / Hendrik Andriessen

Publisher's number: 16136
Genre: Chamber music
Subgenre: Voice and piano
Scoring: zang pf
Duration: 15'00"
Number of players: 2
Year of composition: 1913-1954
Status: fully digitized (real-time delivery)

Other authors:
Andriessen, Hendrik (Composer)
Contains:
Chanson ‘Oh! viens dans mon âme froissée’ (Alfred de Musset)
Mon âme a son secret (Félix Arvers)
Quand ton sourire me surprit (Armand Silvestre)
Sur la mort d’une jeune fille (Évariste de Parny)
À ces reines (Emile Verhaeren)
C’était en avril (Édouard Pailleron)
Description:
Mede dankzij zijn opleiding heeft Hendrik Andriessen (1892-1981) zijn leven lang een grote voorliefde voor de Franse taal en cultuur gehad. Niet alleen zet hij geestelijke teksten van vooraanstaande dichters als Paul Claudel of Henri Ghéon op muziek, ook uit de keuze van wereldlijke teksten blijkt dat hij goed thuis is in het werk van Pierre de Ronsard, Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud en vele anderen. Tussen 1913 en 1954 schrijft hij vocale werken in allerlei bezettingen, variërend van een compositie voor koor a cappella of liederen met pianobegeleiding tot orkestliederen.
Andriessens Franse liedkunst ondergaat invloed van onder meer Chausson en Debussy.
In geen van de liederen geeft Andriessen een stemtype aan, in enkele staat slechts vermeld: ‘voor zang en klavier’. Gezien de inhoud zijn de meeste liederen bedoeld voor een (middelhoge) mannenstem, maar uit tal van concerten kunnen we concluderen dat Andriessen hierover niet al te strenge opvattingen had. Het chanson C’étis voor twee ongelijk stemmen.
Op 12 januari 1921 bracht sopraan Mia Peltenburg, met wie hij tussen 1919 en 1929 een vast duo vormde, in Haarlem een hele reeks Andriessen-liederen op Duitse, Franse en Latijnse teksten ten gehore. Naar aanleiding van deze avond schreef George Robert een dag later in het Haarlemsch Dagblad “dat deze liederen (…) het kenmerk dragen van echtheid, van waarachtigheid; zij zijn geschreven uit het hart.” Robert heeft veel bewondering voor Andriessens affiniteit met de Franse taal en is vooral onder de indruk van Mâmen S’u“Het verband tusschen woord en toon is blijkbaar nergens beletsel voor hem, alles klinkt vlot en ongedwongen. (…) Opvallend in de Fransche liederen is de doorzichtige klavierpartij.”
In deze partituur worden enkele aanwijzingen tussen vierkante haken aangegeven. Dat betekent dat ze niet in het originele handschrift staan.
Lourens Stuifbergen

Sheet Music
If you are going to perform this composition, you can enter your concert information here. We will publish this information at the Donemus Facebook page and in the Donemus Concert Agenda.
You can buy the parts or other related products on-line. If you choose a downloadable product you will receive the product in digital form. In all other cases the product is sent to you physically. Please note that you require a copy of this product for every user.
Product Description Price/piece Count
Score Download to Newzik (A4), 34 pages EUR 16.86
Download as PDF (A4), 34 pages EUR 20.23
Hardcopy, normal size (A4), 34 pages EUR 33.72