all works
111 works in Donemus catalogue
popular works
Vesper : voor beiaard (carillon) / Henri Zagwijn
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Carillon
Scoring:
car
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Voice and instrument(s)
Scoring:
sopr fl hp vl vla vc
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Carillon
Scoring:
car
latest edition
Petite suite : (in stile antico), per due pianoforti / Henri Zagwijn
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
2pf
composer
Zagwijn, Henri
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1878-07-17
Date of death:
1954-10-23
Website:
Website
Henri Zagwijn is a self-taught composer and very active in Dutch musical life. He tried to find his inner self in the midst of the various trends of the day. Impressionism and expressionism, poly- and atonality, poly-rhythmics and poly-metrics found their reflections in his works, but realising that in all these contrasts and experiments the true essence of music threatened to get lost, he occupied himself all the time the question how, in the ever-changing sound-pattern of the 20th century, works could be created that might give modern man new emotions. More and more Zagwijn has succeeded in writing music with a personal character, music of great sensitiveness and a strongly concentrated form. His oeuvre, which mainly consists of chamber music with remarkably subtle combinations, gives a convincing answer to this question. Henri Zagwijn is a follower of the anthroposophist Rudolf Steiner.
1878 - 1913
Henri Zagwijn is geboren op 17 juli in Nieuwer-Amstel bij Amsterdam. Hij groeit op in Rotterdam en krijgt compositieles van zijn oudere broer Jules, violist in het Rotterdams Symfony Orkest. Van 1898 tot 1918 is hij onderwijzer op een lagere school in Rotterdam. Samen met o.a. Marius Brandts Buys jr. en Alphons Diepenbrock zit hij in het bestuur van de coöperatieve vereniging 'De nieuwe muziekhandel', in 1910 opgericht uit onvrede met de Nederlandse muziekuitgeverijen. In 1915 wordt Zagwijn lid van de Antroposofische Vereniging.
1914 - 1931
Zijn eerste grote succes als componist behaalt Henri Zagwijn met de uitvoering van de ballade 'Der Zauberlehrling' (Johann Wolfgang von Goethe) voor tenor, bariton, koor en orkest (1912). Van 1916 tot 1931 is hij hoofdleraar aan de Toonkunst Muziekschool te Rotterdam, en van 1924 tot 1941 leraar aan de Vrije School in Den Haag. Met Sem Dresden en Daniel Ruyneman is hij in 1918 oprichter van de Vereniging voor Moderne Muziek. In 1921 houdt Zagwijn de lezing 'Hedendaagse stromingen in de muziek' in Rotterdam. Hij schrijft het boek 'Muziek in het licht der antroposofie' (Van Esso, Rotterdam 1925).
1932 - 1945
Een volgende mijlpaal is het 'Strijksextet' uit 1932. Henri Zagwijn is een bewonderaar van Claude Debussy en hij publiceert het boek 'Debussy' (Krusemann, 1941). Ook in de latere jaren ontstaan belangrijke werken zoals een 'Concertante' voor fluit en orkest (1941), twee 'Concertantes' voor piano en orkest (1939 en 1946) en 'Mystère' voor harp en piano (1941), een curieuze combinatie. De harp speelt in het oeuvre van Zagwijn een grote rol. In 1948 componeert hij een 'Concerto' voor harp en orkest nadat hij tevoren in verschillende kamermuziekwerken de harp met strijk- en blaasinstrumenten gecombineerd heeft. Ook componeert Zagwijn werken voor piano, liederen en koorwerken (o.a. 'Musik zur Eurythmie' voor piano (1926), 'Morgenzang', een vocalise voor sopraan en ensemble (1937) en 'Vom Jahreslauf' (1938) op tekst van Rudolf Steiner, voor koor en orkest).
1946 - 1954
Henri Zagwijn wordt voorzitter van het Genootschap van Nederlandse Componisten en hij zit in het eerste bestuur van de Stichting Donemus. Hij overlijdt op 23 oktober 1954 in Den Haag.