all works
popular works
Matador : for flute/piccolo/alto flute, bass/alto clarinet and piano, 1996 / Barbara Woof
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Woodwind ensemble and keyboard instrument
Scoring:
fl(pic fl-a) cl-b(cl-a) pf
Dervish : for clarinet solo, 1995 / Barbara Woof
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Clarinet
Scoring:
cl
Odile : for bass clarinet and marimba, 1994 / Barbara Woof
Genre:
Chamber music
Scoring:
cl-b mar
latest edition
Odile : for bass clarinet and marimba, 1994 / Barbara Woof
Genre:
Chamber music
Scoring:
cl-b mar
composer
Woof, Barbara
Nationality:
Australia
Date of birth:
1958-01-01
1958
Barbara Woof werd in 1958 te Sydney (Australië) geboren.
Opleiding
Zij studeerde compositie bij Peter Sculthorpe aan de Universiteit van Sydney en behaalde in 1980 cum laude de titel Bachelor of Music. Met een beurs kwam zij in 1981 naar Nederland. Zij studeerde van 1981-1985 compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter Schat en Jan van Vlijmen, elektronische compositie bij Jan Boerman en analoge studiotechniek aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht.
Activiteiten
Sinds 1988 is zij docent in 20ste eeuwse muziekanalyse, instrumentatie, compositie aan de Faculteit Kunst, Media en Technologie van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. In 1992 was zij composer-in-residence bij de Australian Broadcasting Corporation, met als opdracht het schrijven van twee werken voor orkest en het leiden van workshops binnen het onderwijsprogramma van de Australian Broadcasting Corporation.
Composities
Barbara Woof schrijft in opdracht stukken voor voornamelijk akoestische instrumenten van zeer diverse aard en bezettingen. Tot haar werken behoren o.a.: Hommage à Odilon Redon (1981) voor orkest (Gaudeamus Muziekweek 1983), Maldoror (1983) voor viool (Gaudeamus Muziekweek 1984), Star-Streams (1987) voor klavecimbel en slagwerk (Festival Nieuwe Muziek Middelburg 1987), Canzone (1989) voor orkest (tournee Nederlands Studenten Orkest 1990),Soundings voor Javaanse gamelan (Nederlands Muziekdagen 1997), Nachtreis (1993) voor kamerorkest (Holland Festival 1993), Dervish (1995) voor klarinet (Consequenze Festival, Rotterdamse Kunststichting 1995), Tárogató-Rag (1998) voor het Rosa ensemble (Nederlandse Muziekdagen 1998).
Prijzen
In 1983 werd de elektronische compositie Syzygy bekroond met de Martim Codax Prize in Vigo (Spanje).
Compact discs
Dervish voor klarinet * Composers' Voice KN 2
Soundings voor gamelan * NM Classics 92062