all works
popular works
Eye masking : for soprano and ensemble, 1997 / Juan Felipe Waller
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Voice and instrument(s)
Scoring:
sopr rec ob eh cl-b trp trb hp vl vla vc
Calumnia : for orchestra, 1999 / Juan Felipe Waller
Genre:
Orchestra
Subgenre:
Orchestra
Scoring:
3333 4431 timp 3perc hp pf(cel) str
Chemicangelo : for organ / Juan Felipe Waller-Vigil
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Organ
Scoring:
org
latest edition
Chemicangelo : for organ / Juan Felipe Waller-Vigil
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Organ
Scoring:
org
composer
Waller, Juan Felipe
Nationality:
Mexico
Date of birth:
1971-03-30
Website:
Officiële website
1971
Juan Felipe Waller werd op 30 maart 1971 geboren in Mexico City als zoon van een Nederlandse vader en een Mexicaanse moeder.
Opleiding
Hij studeerde aan de Academie des Arts Plastique in Parijs en vervolgde zijn muziekstudie in Mexico aan het CIEM (Music Study and Investigation Centre). Van 1994 tot 1999 studeerde hij compositie aan het Rotterdams Conservatorium bij Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans en elektro-akoestische muziek bij René Uylenhoet. Tevens volgde hij master classes bij onder anderen Berio, Tiensuu, Stachowski, Donatoni, Bujarska en Brophy.
Activiteiten
Waller heeft gewerkt met choreografe Christina Gehrig Binder (Coeur du Savon, Chimera) en ook met de animatiefilm-excentriek Martha Colburn en het Maarten Altena Ensemble (Secrets of Mexuality). Daarna begon hijzelf te experimenteren met Super8 filmanimaties. Hiertoe behoren Hot Gunpowder, a cowgirl story, Teguala II, muziek voor 120 tegels en video, en meer recentelijk Killing Silver met live muziek uitgevoerd door The Warlips en Loretta's Room met kunstenaarscollectief MorphoDidius.
Composities
Zijn werk is uitgevoerd in Mexico, Bulgarije en Nederland. Eye Masking werd uitgevoerd tijdens de Gaudeamus Muziekweek 1997 (Doelen Ensemble), Blow - een multimedia project samen met regisseur Frank Scheffers en het ASKO Ensemble - werd in april 1998 uitgevoerd, en Teguala, een werk voor keramische tegels en tape, werd eveneens in 1998 uitgevoerd door Percussive Rotterdam. In sommige van zijn werken, zoals El Culto en En el Allure del Frenesi, is sprake van een Mexicaanse instrumentatie, terwijl de muzikale bron van werken als Jeu de Dames en Eye Masking duidelijk dieper, namelijk in de psyche, ligt. In veel van zijn werk speelt het surrealisme een belangrijke rol.
Prijzen
In 1999 won hij de eerste prijs van het Project Jonge Componisten, de NOG Jonge Componistenprijs, voor Calumnia.
(2005)