all works

33 works in Donemus catalogue

popular works

Lent, vague, indécis : for instrumental ensemble, 1992-93 / Diderik Wagenaar

Genre: Orchestra
Subgenre: Large ensemble (12 or more players)
Instruments: 1121 1000 cel harm hp 2vl vla vc cb

Preludio all'infinito : per orchestra / Diderik Wagenaar, 2008-2009

Genre: Orchestra
Subgenre: Orchestra
Instruments: pic fl fl(pic) 2ob eh 2cl cl-b cl-cb 2h 3trp 2trb tb 2perc str(6.6.4.4.2.)

Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice solo; Vocal Ensemble (2-12)
Instruments: sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas

latest edition

Bells, Birds and Blue Notes : for piano left hand / Diderik Wagenaar

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano 1 hand
Instruments: pf

 

composer

Wagenaar, Diderik

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1946-05-10

Diderik Wagenaar studied music theory (with Jan van Dijk, Hein Kien en Rudolf Koumans) and piano (with Simon Admiraal) at the Royal Conservatory of Music in The Hague.
Since 1990 Wagenaar teaches music theory and twentieth century music at the Royal Conservatory, later also orchestration and composition.


As a composer he is self-taught. Wagenaar's major works include Praxis (1973) for two pianos; Liederen (1976) for wind band; Tam Tam (1978) for the Hoketus Ensemble; Metrum (1984) for large orchestra and saxophone quartet; Solenne (1992) for six percussionists; Galilei (1999) for orchestra and chorus and Tango Waltz for orchestra (2004).
In April 1989 Wagenaar received the Kees van Baaren Prize for Metrum. In 1996 he was awarded the Matthijs Vermeulen Prize for Trois poèmes en prose (1995).

1946

Diderik Wagenaar komt op 10 mei ter wereld in Utrecht. Hij is een achterneef van componist Johan Wagenaar (1862-1941).

1964

Diderik Wagenaar blijft als componist grotendeels autodidact maar aan het Koninklijk Conservatorium studeert hij piano bij Simon Admiraal en muziektheorie bij Jan van Dijk, Hein Kien en Rudolf Koumans. Later volgt hij analyselessen bij Kees van Baaren die zijn interesse in componeren aanwakkeren.

1971 - 1973

Samen met Louis Andriessen en Gilius van Bergeijk vormt Wagenaar het trio Digilou dat improvisatie- en compositie-elementen combineert; zijn compositie 'Praxis' (1973) voor twee piano's en hobo vloeit hieruit voort. In 1973 stop het trio met de samenwerking.

1978

Diderik Wagenaar schrijft 'Tam Tam' voor het muziekensemble Hoketus dat door Louis Andriessen en studenten aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag is opgericht in 1976.

1989

Voor zijn compositie 'Metrum' (1981-1984; herz. 1986) ontvangt Diderik Wagenaar de Kees van Baarenprijs.

1990

Diderik Wagenaar wordt docent muziektheorie en analyse van de twintigste-eeuwse muziek aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Later doceert hij daar ook orkestratie en compositie.

1995

Componist/musicus John Godfrey van het Engelse ensemble Icebreaker maakt een speciaal arrangement van Wagenaars 'Metrum'.

1996

Voor zijn compositie 'Trois poèmes en prose', voor sopraan en orkest (1995) krijgt Wagenaar de Matthijs Vermeulenprijs. "Een bijzondere mijlpaal in het oeuvre van Wagenaar", oordeelde de jury.

2000

Zijn volledige, grootschalige compositie 'Galilei' (1999) voor koor en orkest gaat in première in het Concertgebouw Haarlem. De uitvoering is in handen van het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Jurjen Hempel.

2001

Diderik Wagenaar is centrale gast tijdens de Bang on a Can Marathon in New York (Next Wave Festival in het Brooklyn Academy of Music). Het Engelse ensemble Icebreaker voert werk van Wagenaar uit.

2006

Het werk 'Ricordanza' gaat in première tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw Amsterdam. Het Asko Ensemble onder aanvoering van Emilio Pomárico voert de orkestcompositie uit.