all works

47 works in Donemus catalogue

popular works

Reconstructie : een moraliteit / door Louis Andriessen, Hugo Claus, Reinbert de Leeuw, Misja Mengelberg, Harry Mulisch, Peter Schat en Jan van Vlijmen

Genre: Opera, musical theatre
Subgenre: Musical
Instruments: soloists 3GK4 rec 0340 3sax 0331 2g el.cemb cembalet clavinet pianet 5el.org 2pf 4vla 5vc cb electronics

Die Kunst der Fuge : = The art of fugue, for 14 instruments, 1999-2000, revision 2001 / (arrangement: Jan van Vlijmen), Johann Sebastian Bach

Genre: Orchestra
Subgenre: Large ensemble (12 or more players)
Instruments: fl-a eh cl-b fg trp trb g hp man vl 2vla vc cb

Mythos : per 9 strumenti e mezzo/soprano, februari 1963 / Jan van Vlijmen

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice and instrument(s)
Instruments: sopr-m fl ob cl fg h 2vl vla vc

latest edition

Trimurti : trittico per quartetto d'archi, (1980) / Jan van Vlijmen

Genre: Chamber music
Subgenre: String Quartet (2 violins, viola, cello)
Instruments: 2vl vla vc

 

composer

Vlijmen, Jan van

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1935-10-11
Date of death: 2004-12-24

Jan van Vlijmen writes chamber music, operas, songs and orchestral works. His compositions are strongly influenced by the serial music of Arnold Schoenberg. He is also attracted to the sumptuous orchestrations in the symphonic music of Gustav Mahler, Anton Bruckner and Alban Berg. As the director of the Royal Conservatory in The Hague, Van Vlijmen implements important educational innovations - including in the instruction of Baroque and Renaissance music, music theory, and modern and electronic music - and he adds various courses of study. Under his leadership the conservatory undertakes a series of large projects, such as one focussing on Monteverdi (led by Nikolaus Harnoncourt, 1972) and another on Stockhausen (led by the composer himself, 1982). In addition, Van Vlijmen is able to obtain a new building for the conservatory (with a modern, fully equipped theatre and concert hall and facilities for an electronic music department) that also houses a ballet academy and a secondary school for young and future conservatory students. After serving as general director of De Nederlandse Opera, which he left after a conflict, he led the Holland Festival in the 1990s.

1935

Jan van Vlijmen wordt op 11 oktober in Rotterdam geboren. Hij studeert piano en orgel aan het Utrechts Conservatorium en compositie bij Kees van Baaren.

1961 - 1965

Van Vlijmen wordt directeur van de muziekschool in Amersfoort. In 1965 wordt hij docent muziektheorie aan het Utrechts Conservatorium. Zijn orkestwerk 'Gruppi' krijgt een prijs van het Ministerie van Cultuur. Van Vlijmen wordt beïnvloed door het serialisme, maar geeft hier zijn heel eigen draai aan. Zelf zegt hij hierover: "Serialisme in de ruimste betekenis van het woord biedt een geweldige hoeveelheid expressiemogelijkheden. [...] Naar mijn opvatting hoeft het gebruik van seriële uitgangspunten niet noodzakelijkerwijs te leiden tot pointillistische muziek. Het resultaat kan evengoed in de eerste plaats melodisch of harmonisch zijn, of allebei."

1967

Jan van Vlijmen wordt benoemd tot adjunct-directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag onder Kees van Baaren. Hij doceert tevens compositie.

1969

De opera 'Reconstructie' (in samenwerking met Louis Andriessen, Reinbert de Leeuw, Misha Mengelberg, Peter Schat, Hugo Claus en Harry Mulisch) gaat in première op het Holland Festival. 'Reconstructie' gaat over het gedachtegoed van Che Guevara.

1970

'Sonata per pianoforte e tre gruppi strumentali' (1966) wordt bekroond met de Professor van der Leeuw-prijs. Van Vlijmen volgt Kees van Baaren op als directeur van het Koninklijk Conservatorium.

1972

Voor 'Omaggio a Gesualdo' (1971) ontvangt Van Vlijmen de Matthijs Vermeulenprijs.

1975 - 1977

Samen met Reinbert de Leeuw componeert hij de opera 'Axel'.

1980

Voor zijn orkestwerk 'Quaterni' (1979) ontvangt hij de Matthijs Vermeulenprijs. In het voorjaar wordt het nieuwe gebouw van het Koninklijk Conservatorium in gebruik genomen. Van Vlijmen bereidt zijn vertrek bij het Koninklijk Conservatorium voor om zich voornamelijk aan het componeren te kunnen wijden.

1984 - 1987

Het Ministerie van Cultuur vraagt Van Vlijmen directeur van De Nederlandse Opera te worden. Van Vlijmen accepteert deze functie, maar legt deze spoedig weer neer: volgens hem zijn de door de regering beschikbaar gestelde financiële middelen onvoldoende om artistieke kwaliteit te kunnen garanderen.

1987

Van Vlijmen legt de laatste hand aan partituur en instrumentatie van 'Summer rites at Noon', een onvoltooide compositie voor twee orkesten van de in 1980 overleden componist Rudolf Escher.

1990

Van Vlijmen wordt artistiek directeur van het Holland Festival. De opera 'Un malheureux vêtu de noir', over de laatste jaren van Vincent van Gogh en diens broer Theo, gaat in Amsterdam in première in het kader van het Van Gogh-jaar.

1994

Van Vlijmen orkestreert pianowerken en liederen van Arnold Schönberg en Alexander Zemlinsky.

1997

Jan van Vlijmen vertrekt bij het Holland Festival en vestigt zich in Normandië, Frankrijk.

2004

Net voor zijn dood voltooit Van Vlijmen de opera 'Thyeste', op libretto van Hugo Claus. "Muziek moet dwingend en sober zijn, maar dat betekent niet dat ik zelf alleen maar een strenge notenteller ben. Ik barst van de emoties!" Thyeste is volgens Van Vlijmen een "heel ouderwetse" opera geworden. "Atreus is uiteraard de tenor, sterker nog: hij is een heldentenor. Thyestes is een dramatische bariton." Jan van Vlijmen overlijdt aan leukemie op 24 december in Réveillon (Frankrijk).

2005

'Thyeste' (2004) beleeft zijn wereldpremière in De Munt te Brussel in een coproductie met de Nationale Reisopera.

2007

Zijn allerlaatste compositie, 'Trio Estatico', geschreven voor het Osiris Trio, gaat in première.