all works

2 works in Donemus catalogue

popular works

Music for soprano and cello : (1971) / Lucas Vis

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice and instrument(s)
Instruments: sopr vc

Openingsmuziek : fluit, clarinet, fagot, 2 hoorns, slagwerk, strijkers, 1976 / Lucas Vis

Genre: Orchestra
Subgenre: Orchestra
Instruments: 1011 2000 perc str

latest edition

Openingsmuziek : fluit, clarinet, fagot, 2 hoorns, slagwerk, strijkers, 1976 / Lucas Vis

Genre: Orchestra
Subgenre: Orchestra
Instruments: 1011 2000 perc str

 

composer

Vis, Lucas

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1947-02-19
Website: Officiële website

1947 - 1969

Lucas Vis (19 februari 1947, Bergen) studeert aan het Muzieklyceum in Amsterdam, cello bij Reinier Bresser en orkestdirectie bij Jaap Spaanderman. In de zomer van 1967 volgt hij een directiecursus in Salzburg bij Bruno Maderna en ontvangt hij als beste deelnemer een onderscheiding van Radio Salzburg. Daarna volgt hij directiecursussen bij Pierre Boulez, Jean Fournet, Marius Constant, Dean Dixon en Paul Hupperts. Voorts studeert hij op advies van Maderna en Boulez compositie. Zijn compositiedocent is Jan van Vlijmen. In 1968 is hij cellist en assistent-dirigent bij het Amsterdams Philharmonisch Orkest.

1969 - 1973

Lucas Vis assisteert Bruno Maderna bij diens directie- en compositiecurcussen te Salzburg, Darmstadt en Tanglewood (VS) en hij assisteert Milan Horvat bij diens directiecursus in Salzburg. In 1971 is Vis een van de vier dirigenten bij de uitvoeringen van Karlheinz Stockhausens 'Carré' in Den Haag en Parijs. Hij ontvangt de Tanglewood Koussevitzky Composition Prize voor zijn compositie 'Essay I'. Lucas Vis dirigeert in 1973 de opera 'Satyricon' van Bruno Maderna in de Scala van Milaan en in Amsterdam.

1976 - 1979

Lucas Vis is vaste dirigent van het Nederlands Balletorkest. Op 28 november dirigeert hij het Nederlands Blazers Ensemble in de première van 'De Staat' van Louis Andriessen. Hij zegt in 2002 in het NRC Handelsblad over deze uitvoering: "De Staat is weliswaar één van de schaarse twintigste-eeuwse Nederlandse composities die meer zijn uitgevoerd dan één of twee keer, maar het is ook een sleutelwerk in onze muziekgeschiedenis. De première was destijds onvergetelijk, een eye-opener!"

1979 - 1982

Lucas Vis is dirigent bij het Brabants Orkest. In 1980 wordt hij benoemd tot hoofddocent directie aan het Conservatorium van Maastricht en een jaar later ook aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

1985 - 1986

Lucas Vis dirigeert op 7 juni de première van de opera 'Naima' van Theo Loevendie bij De Nederlandse Opera en bij de opening van het nieuwe Muziektheater in Amsterdam dirigeert hij de opera 'Ithaka' van Otto Ketting.

1988 - 1996

Lucas Vis is chef-dirigent en artistiek leider van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Hij dirigeert in 1994 de première van 'Noach', de opera van Guus Janssen met decor van Karel Appel. Vis wordt benoemd tot artistiek directeur van de nog op te richten tweede-faseopleiding voor het muziekonderwijs in Zuid-Nederland.

1998 - 2000

Lucas Vis is benoemd tot artistiek directeur van het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en het Conservatorium in Hilversum. Ook doceert hij hier orkestdirectie. In 2000 dirigeert hij de premiere van de opera 'Hier' van Guus Janssen.

2002

Lucas Vis programmeert de Nederlandse Muziekdagen: "Het aardige van de opzet met gastprogrammeurs is dat de selectie strikt persoonlijk mag zijn. Ik heb als programmeur niet geprobeerd in vijf dagen een `representatief' beeld te schetsen van de Nederlandse muziek. Mijn muziekdagen bevatten muziek van Orlando di Lasso tot Guus Janssen, maar zijn absoluut onvolledig. Het is míjn selectie van werken die ik graag weer eens uitgevoerd zou zien. Laatst las ik dat muziek in wezen een conservatieve kunst is. Dat is waar. Wanneer je een compositie leert kennen en die bevalt, wil je dat werk opnieuw horen. Het gevaar is dus dat nieuwe muziek moeilijker een vaste plaats vindt. Nederlandse componisten hebben in de 20ste eeuw tal van prachtwerken gecomponeerd, die eenmalig worden uitgevoerd en dat is dat. Dat is doodzonde, en daarin ligt denk ik ook het belang van de Nederlandse Muziekdagen" (NRC Handelsblad).

2005

Met het Arditti Quartet en Ensemble Recherche maakt Lucas Vis opnamen van 'Funerailles' van Brian Ferneyhough en dirigeert het werk tijdens de Salzburger Festspiele. Hij vertrekt als artistiek directeur bij het Conservatorium van Amsterdam.

2006 - 2007

Lucas Vis geeft les op de Darmstadt Internationale Ferienkurse en in 2007 dirigeert hij het Nieuw Ensemble tijdens het Beijing Music Festival.

2008

Lucas Vis is voorzitter van de jury tijdens het Internationale Franz Liszt Concours in Utrecht. Samen met twee andere dirigenten, Jean Deroyer en Pascal Rophé dirigeert Lucas Vis 'Gruppen' van Karlheinz Stockhausen tijdens het Festival Musica in Strasbourg. Ook dirigeert hij MusikFabrik Köln in 'Michaels Reise', ook van Karlheinz Stockhausen, tijdens de Biënnale in Venetië en in Dresden. Met het Nederlands Blazers Ensemble maakt hij in een nieuwe opname van 'De Staat' van Louis Andriessen.

2012

Lucas Vis leidt in februari de jaarlijkse tournee van het Nederlands Studenten Orkest dat dit jaar zijn 60-jarig bestaan viert. Op het programma staat naast muziek van Johannes Brahms, Maurice Ravel en Igor Stravinsky de première van het in opdracht geschreven werk van Janco Verduin 'The Dead Hand of Plato'. In juni geeft Vis een master class bij het Noord Nederlands Orkest in Groningen.