all works

2 works in Donemus catalogue

popular works

Made in Holland 17 New Dutch Blues : for piano / Elizabeth Gaskill

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano
Instruments: pf

Nova Zembla : Een historisch oratorium voor sopraan, tenor, bariton, gemengd amateurkoor en orkest / Sylvia Maessen

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Instruments: sopr ten bar GK4 2222 4231 hp timp perc str

latest edition

Nova Zembla : Een historisch oratorium voor sopraan, tenor, bariton, gemengd amateurkoor en orkest / Sylvia Maessen

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir and orchestra
Instruments: sopr ten bar GK4 2222 4231 hp timp perc str

 

composer

Maessen, Sylvia

Date of birth: 1959-01-01
Website: Officiële website

2013

Sylvia Maessen is componist en contrabassist.

Zij werkt als contrabassist bij gelegenheid mee aan diverse, uiteenlopende projecten en concerten, ook in het theater en beoefent uiteenlopende genres zoals klassiek, jazz en wereldmuziek (klezmer, tango).

Masterclasses op jazzgebied volgde zij o.a. bij Ray Brown, John Clayton, Ed Thigpen, Red Mitchell en Bob Brookmeijer. Zij doceerde gedurende enkele jaren jazztheorie.

Als componist en bewerker is zij in binnen- en buitenland bekend. Aan diverse composities van haar hand zijn muziekprijzen toegekend.

Haar composities zijn meestal in moderne klassieke muziekstijl, maar zij componeert en arrangeert in opdracht ook in andere, uiteenlopende stijlen (muziektheater, jazz, tango, klezmer enz.) en vaak voor gevarieerde en ongebruikelijke bezettingen. Zo schreef zij o.a. voor het Nederlands Blazers Ensemble, het Amstel Quartet, Sinfonia Rotterdam, Eleonore Pameijer, Marja Bon, Marcel Worms, Frank Groothof en Carel Kraayenhof. De meeste van haar vocale werken schreef zij voor haar zus, de sopraan Irene Maessen.

Haar werken worden niet alleen in Nederland, maar ook ver daarbuiten uitgevoerd, o.m. in Brazilië en Siberië. Eind mei 2013 gaat haar reconstructie van de verloren gegane kamermuziek (Rouen) -versie van het 2de pianoconcert van Chopin in première in Toronto, gespeeld door Janina Fialkowska en Ensemble Tafelmusik op historische instrumenten (o.a. een Pleyel-vleugel uit 1845).