all works

35 works in Donemus catalogue

popular works

Een nachtegaal in Echternach : voor sopraan (of mezzosopraan) en piano, 1989 / tekst: Daan Zonderland, Theo Loevendie

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice and piano
Instruments: sopr/sopr-m pf

Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice solo; Vocal Ensemble (2-12)
Instruments: sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 1 = Book 1 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano
Instruments: pf

latest edition

Iemand stelt de vraag : voor zangstem, altfluit, accordeon, basklarinet en spreekstem / Theo Loevendie

Genre: Vocal music
Subgenre: Vocal Ensemble (2-12) and instrument(s)
Instruments: recit sopr-m fl-a acc cl-b

 

composer

Loevendie, Theo

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1930-09-17
Website: Officiële website

Loevendie calls himself a “latecomer as a composer”. Until the 1970s, he was known only as a jazz saxophonist. He gained international fame with his quartet (with Hans Dulfer, Arjen Gorter, and Martijn van Duynhoven), as a member of Boy Edgars Big Band, and with the Theo Loevendie Consort. Only later did he switch to contemporary music. Typically, his compostions give room to improvisation and non-Western elements, particularly from the Middle East.

1950

Theo Loevendie (17 september 1930, Amsterdam) studeert klarinet bij Ru Otto, theorie bij Ernest Mulder en compositie bij Leon Orthel aan het Amsterdams Conservatorium.

1968 - 1970

Loevendie is tot nu toe uitsluitend actief als jazz-musicus. Hij ontvangt de Edison Jazz 1969. Zijn eerste compositie voor orkest, 'Scaramuccia' (1969), geschreven in opdracht van de Johan Wagenaarstichting, gaat in première. Loevendie wordt hoofddocent compositie aan het Rotterdams Conservatorium.

1979

Voor zijn jazzactiviteiten krijgt Theo Loevendie de Wessel-Ilckenprijs.

1980 - 1984

Met de uitvoering van zijn compositie 'Venus & Adonis' ontstaat het Nieuw Ensemble. De grammofoonplaat met het sprookje 'De Nachtegaal' voor verteller en ensemble (1979) krijgt de Edison Klassiek 1982 en de TV-productie krijgt een prijs van de Italiaanse RAI. Theo Loevendie deelt met Pierre Boulez de Amerikaanse Koussevitzky Award (1984), die hem wordt toegekend voor het orkestwerk 'Flexio' (1979).

1985 - 1986

De opera 'Naima' gaat in première tijdens het Holland Festival. Loevendie ontvangt de Matthijs Vermeulenprijs 1986 voor dit werk.

1988 - 1991

Theo Loevendie is docent aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij is de eerste componist die in 1988 de prestigieuze 3M Award ontvangt voor zijn oeuvre en vele verdiensten. De kameropera 'Gassir, The Hero' (1990), waarvoor hij zelf het libretto schrijft, beleeft in Boston zijn première in mei 1991.

1995 - 1997

Loevendie wordt ook docent aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn opera 'Esmée' (1994) gaat tijdens het Holland Festival in première. De opera wordt ook uitgevoerd in Berlijn en in 1997 wordt een nieuwe productie op de planken gezet in Bielefeld (Duitsland).

2001 - 2002

In het Holland Festival gaat zijn kameropera 'Johnny & Jones' in première. 'Seyir' (2001) voor 25 westerse en niet-westerse instrumenten, gaat in première op de Berliner Festspiele 2002. Gevraagd naar zijn 'mooiste noot' kiest hij er eentje uit dit stuk, alhoewel: "Om mooi te zijn heeft muziek helemaal geen geschreven noten nodig, dat zijn maar hulpmiddelen. Een componist is slechts een aangever."

2003 - 2006

De kameropera 'Johnny & Jones' wordt in Dresden herhaald. Loevendie richt het multiculturele ensemble Ziggurat op. Dit ensemble bestaat uit een combinatie van westerse en niet-westerse instrumenten, zoals de Turks-Armeense duduk en de Chinese erhu. Eerder zegt Loevendie over de invloed die wereldmuziek op zijn werk heeft: "Nu wil ik doorgaan met het componeren voor niet-Westerse instrumenten. Je offert veel op, want het kost tijd en de uitvoeringsmogelijkheden zijn beperkt, maar volgens mij is dit de toekomst. Het is onvermijdelijk dat muziek uit alle culturen zich gaat vermengen."

2007

Theo Loevendie vindt de 'operina' uit; een kort muziektheaterwerk zonder veel decor of kostuums. Het stuk 'Babylon' ontlokt recensent Frits van der Waa deze reactie: "Loevendie (beproeft) de expressieve mogelijkheden van de duduk, een hoboachtige uit Armenië met een nasale maar fluwelige klank en een tantaliserend dynamisch bereik. De cantilene zaait zich vervolgens uit over de Chinese erhu-viool en de panfluit. Dat alles was ingebed in een programma waarin improvisatie en compositie soepel in elkaar overgingen."

2008

De mini-opera 'The Liberator' over het leven van de Amerikaanse strijder tegen de slavernij William L. Garrison, gaat op 4 oktober in Boston in première. Kees van Kooten schrijft een nieuwe tekst bij De Nachtegaal, welke versie bij het Noord Nederlands Orkest in première gaat en op dvd en cd uitkomt.

2009

Op een tournee van het Nederlands Blazers Ensemble in maart wordt het werk 'Fatum' voor solisten, koor en blazers in première gebracht, als pendant van Mozart's 'Requiem'. In september vindt een reunie plaats van het Theo Loevendie Quartet met Martin van Duynhoven, Hans Dulfer en Arjen Gorter.

2010

In september worden er ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag concerten georganiseerd in het Bimhuis, het Concertgebouw (met een première van het concert voor prepared piano door Ralph van Raat) en het Muziekgebouw aan 't IJ. Theo Loevendie werkt nu aan een opera-oratorium over de filosoof Spinoza waarvan de première voor 2013 gepland staat.