all works

37 works in Donemus catalogue

popular works

Forbidden Music Regained : Volume 1

Genre: Unknown

Forbidden Music Regained : Volume 3

Genre: Unknown

Divertimento facile : voor orkest, gecomponeerd in het jaar 1957 / door Bertus van Lier

Genre: Orchestra
Subgenre: Orchestra
Scoring: 2222 2200 timp perc str

latest edition

Forbidden Music Regained : Volume 3

Genre: Unknown

 

composer

Lier, Bertus van

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1906-09-10
Date of death: 1972-02-14
Website: Officiële website

Bertus van Lier was born in Utrecht on September 10, 1906. He died on February 14, 1972.
He studied the violoncello with Max Orobio da Castro at the Amsterdam Conservatory. Later on he studied composition with Willem Pijper and direction with Hermann Scherchen.
Bertus van Lier's talents manifested themselves in many fields. He was conductor at home and abroad of many performances, such as Bach's Matthew Passion at the Aldeburgh Festival in 1950, for which he received an invitation from Benjamin Britten. In 1949 he conducted his own composition Het Hooglied (Holy Song) in the Concertgebouw in Amsterdam (Holland Festival). During the season 1954-55 he was the conductor of the Residentie Orkest in The Hague and during the Holland Festival 1956 of the Nederlands Kamerorkest. In 1938 Van Lier was appointed teacher at the Utrecht Conservatory, in 1945 at the Rotterdam Conservatory and in 1953 at the Amsterdam Music Lyceum. In 1960 he became a senior lecturer (subject: art history) at the University of Groningen and in 1966 he was appointed professor. At the occasion of the 350th anniversary of this university he was granted a honorary doctorate.
Bertus van Lier wrote music for orchestra (3 Symphonies, Ballet Katharsis, Concerto for Bassoon, Sinfonia, Divertimento Facile), chamber music, vocal music (Het Hooglied (The Holy Song) for soloists, choir and chamber orchestra (English and Dutch version), Cantata for Christmas, for choir, soloists and orchestra) and incidental music to Aias and Antigone by Sophocles - both being his own translations.
In 1955 Bertus van Lier received the Nijhoff Prize for his translation of Antigone and in 1961 'Het Hooglied' (The Holy Song) was awarded the Sem Dresden Prize.

1906 - 1925

Bertus van Lier wordt op 10 september 1906 in Utrecht geboren. Hij krijgt zijn eerste muzieklessen in theorie en cello op achtjarige leeftijd aan de Toonkunst Muziekschool. Op het Utrechts Stedelijk Gymnasium werkt hij mee aan de opvoeringen van Griekse tragedies. Voor één hiervan, 'De Bacchanten' van Euripides, componeert Willem Pijper de toneelmuziek.

1926 - 1933

Na zijn eindexamen studeert Bertus van Lier cello bij Max Oróbio de Castro aan het Amsterdams Conservatorium en neemt hij compositieles bij Willem Pijper. Hij sluit zijn muziekstudie af met orkestdirectie bij Hermann Scherchen in Straatsburg. Van Lier is daarnaast werkzaam als muziekrecensent bij het Utrechts Nieuwsblad en de Nieuwe Rotterdamsche Courant. Zijn '2e Symphonie' gaat in première bij het Concertgebouworkest onder leiding van Eduard van Beinum.

1936 - 1937

Ter gelegenheid van de voltooiing van de Afsluitdijk schrijft Bertus van Lier in opdracht van de AVRO het declamatorium 'De Dijk' op tekst van Jan Engelman. De première wordt gegeven door het Concertgebouworkest onder leiding van de componist.

1938 - 1940

Bertus van Lier wordt benoemd tot hoofdleraar compositie aan het Utrechts Conservatorium. Tevens is hij dirigent van orkest Symphonia uit Rotterdam.

1940 - 1945

Kort na de Duitse bezetting trekt Van Lier zich terug uit het muziekleven vanwege zijn Joodse familie. Later raakt hij betrokken bij het verzet en moet hij ook onderduiken om aan vervolging te ontkomen.

1945 - 1948

Na de bevrijding wordt Bertus van Lier hoofdleraar compositie aan het Toonkunst Conservatorium van Rotterdam. Hij wordt gevraagd als muziekredacteur bij Het Parool. Een aantal van zijn opstellen over muziek wordt gebundeld in 'Buiten de Maatstreep' (Van Oorschot, Amsterdam 1948). Vanaf 1947 dirigeert Van Lier jaarlijks een uitvoering van Bach's 'Matthäus Passion', met de beroemde tenor Peter Pears als evangelist, de alt Kathleen Ferrier, de bas Herman Schey en het ensemble Alma Musica, in Rotterdam en Amsterdam. Hij behoort tot de eersten die deze muziek uitvoert in kleine bezetting en is hiermee een van de pioniers van de authentieke uitvoeringspraktijk.

1949 - 1952

'Het Hooglied' voor solisten, koor en orkest gaat in première tijdens het Holland Festival onder leiding van de componist zelf. Op uitnodiging van de Engelse componist Benjamin Britten dirigeert Van Lier in 1950 de 'Matthäus Passion' op het Aldeburgh Festival. Voor het Amsterdams Toneelgezelschap componeert Van Lier de muziek bij het toneelstuk 'Antigone' van Sofokles en maakt hij ook een nieuwe Nederlandse vertaling.

1953 - 1959

Bertus van Lier is hoofdleraar compositie aan het Amsterdams Muzieklyceum. In opdracht van de gemeente Amsterdam componeert hij de 'Symfonia' (1954) voor het Concertgebouworkest. Tijdens het seizoen 1954/1955 dirigeert hij het Residentie Orkest. Bertus van Lier ontvangt in 1955 de Martinus Nijhoff Vertaalprijs voor zijn vertaling van 'Antigone' van Sofokles. In opdracht van de gemeente Amsterdam componeert hij 'Divertimento facile' (1957) voor het Kunstmaand Orkest en dirigent Anton Kersjes.

1960 - 1971

Van Lier doceert Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij dirigeert het Groningse studentenorkest Bragi en brengt dit tot grote bloei. In 1961 ontvangt Van Lier de Sem Dresdenprijs voor 'Het Hooglied' (1949). Bij het 350-jarig bestaan van de Universiteit in 1964 wordt hem het eredoctoraat in de Letteren verleend. In 1966 wordt Van Lier benoemd tot lector van de Rijksuniversiteit Groningen.

1972

Bertus van Lier overlijdt na een langdurig ziekbed op 14 februari in zijn woning in Roden, Drente.