all works
popular works
XXII: any two : woodwinds, 1975 / Jos Kunst
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Variable instrumentation; Variable instrumentation
Scoring:
variable
XVI : Trajectoire, pour 16 chanteurs et 11 instrumentistes, 69/70 / Jos Kunst
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir and instruments
Scoring:
4sopr 4alt 4ten 4bas fl(picc) ob cl fg h 2perc hp vl vla vc
XXI:3 : No time at all, for bass clarinet and piano, '73 / Jos Kunst
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Clarinet and keyboard instrument
Scoring:
cl-b pf
latest edition
XXI:1 : Solo identity I, for bass clarinet, 1972 / Jos Kunst
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Clarinet
Scoring:
cl-b
composer
Kunst, Jos
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1936-01-03
Date of death:
1996-01-18
Website:
Officiële website
Jos Kunst was first and foremost a thinker; all of his work, whether music, poetry, essays, or research, revolved around the connection between the maker, the object and the observer. This, according to Kunst, created a “learning process” founded on logical mechanisms that could be described in mathematical-logical terms – this by no means is to say that as an artist he placed all his faith in rules or precepts. His idiom was decidedly avant-gardist, but Kunst also explored the edges of that region. “Let everyone open their ears wide, and beyond that think what they will. If all goes well, the music will take hold of their thoughts, giving them if not substance, then form. Possibly, the production of meaningful structures, attitudes of thought, is in the long run more effective than the imposition of concrete ideas. Perhaps music is still good for something”, Kunst wrote in a text he used as the standard introduction to all his works.
1953 - 1966
Jos Kunst (3 januari 1936, Roermond) studeert volgens een door hemzelf opgestelde biografie vanaf 1953 Romaanse letteren, vanaf 1961 mathematische logica en vanaf 1963 muziek (bij Joep Straesser en Ton de Leeuw).
1967 - 1969
Kunst behaalt de AVRO-aanmoedigingsprijs van de Internationale Gaudeamus Competitie voor 'Insecten' (1966) voor 13 strijkers en twee jaar later krijgt hij de eerste prijs van de Internationale Gaudeamus Competitie voor het orkestwerk 'Arboreal' (1968)
1970
Jos Kunst sluit zijn studie aan het Amsterdams Conservatorium af met het behalen van de Prijs voor Compositie. Hij is in deze periode tevens werkzaam als docent Franse letterkunde en doceert hedendaagse muziek en compositie aan de conservatoria van Zwolle en Amsterdam.
1972
In samenwerking met Jan Vriend componeert Jos Kunst 'Elements of Logic' voor blaasorkest.
1975
Kunst stopt met componeren. Hij heeft naar eigen zeggen "geen vertrouwen meer in het bestaan van enige ook maar enigszins vitale en betrokken cultuurgroep die de zgn. 'nieuwe' klassieke muziek levensvatbaar zou kunnen maken en waarmee hij zich, al was het maar op afstand, een beetje verbonden zou kunnen voelen. Wil zich toch met de muziek blijven bemoeien, en kiest daarom voor de lange omweg via de wetenschap, in dit geval dus de muziekwetenschap."
1976
Kunst wordt aangesteld als docent voor de muziek van de twintigste eeuw bij de vakgroep Muziekwetenschap van de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van de cognitieve muziekwetenschap, waarin niet zozeer de compositie, als wel de luisteraar object van onderzoek is.
1978
Jos Kunst promoveert op het proefschrift 'Making sense in music. An enquiry into the formal pragmatics of art' (Communication & Cognition, Gent).
1982
Kunst publiceert de gedichtenbundel 'Niemand blijft ooit zichzelf' (Meulenhoff, Amsterdam).
1988
Kunst staakt zijn docentschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Bij Nijhoff verschijnt zijn boek 'Filosofie van de muziekwetenschap'.
1989
Kunst hervat het componeren. Tevens legt hij zich toe op de geschiedenis van het platonisme in de oudheid.
1995
Kunst voltooit zijn laatste volledige compositie, het 'Concertino' voor piano, blazers en slagwerk.
1996
Jos Kunst overlijdt op 18 januari te Utrecht.