composer

Hasebos, Hans

Date of birth: 1956-08-04
Website: Officiële website

1982 - 1985

Zijn eerste stappen in de improvisatiemuziek zet Hans Hasebos in het Prisma Orkest van bassist Ed de Vos. Hiermee maakt hij ook zijn plaatdebuut. Onder de naam De Helling gaat het slagwerkduo van Hans Hasebos en Bart van Helsdingen (drums, steeldrum) de wereld in, en in 1983 winnen ze het concours van het NOS Meervaart Jazzfestival. De naam slaat op het hellend vlak, waar de mens zich voortdurend op bevindt. In 1988 verschijnt de enige CD: Hop. In 1991 wordt de groep uitgebreid tot een trio, doordat Corrie van Binsbergen (gitaar en basgitaar) de mannen komt versterken. Vanaf 1985 gaat Hans Hasebos workshops leiden voor de Stichting SWING. Drie jaar later zal ook de Stichting Jazz in Utrecht (SJU) een beroep doen op zijn kwaliteiten als workshopleider.

1986

Met gitarist Wiek Hijmans en pianist Michiel Scheen is Hans Hasebos een van de initiatiefnemers van het grote ensemble Kenvermogen, dat met een ongebruikelijke bezetting (waarin onder meer blokfluit, piano, marimba en elektrische gitaar) een brug slaat tussen gecomponeerde en geïmproviseerde muziek. Bij Toneelgroep Baal is Hasebos een van de deelnemers aan de voorstelling Basta (met Bart van Rosmalen en Hans Dagelet), die in het seizoen 1986-'87 de theaters langs gaat. In 1989 treffen de drie elkaar weer in de productie Katzentheater.

1987 - 1989

Hans Hasebos treedt toe tot Sharp Wood van drummer Michael Baird, die de groep meer wil laten zijn dan een puur slagwerkensemble. Hier ontmoet hij toetsenspeler Albert van Veenendaal, die in 1989 bij de band komt en met wie hij een langdurig muzikaal partnerschap smeedt. Ze komen elkaar ook tegen in de groep Smell rondom zangeres Alexandra van Marken. In 1989 componeert Hasebos mee aan de soundtrack voor de speelfilm Monas Plen van regisseuse Ineke Smits, en komt hij met een eigen kwartet, waarin zijn vaste partners Hijmans en Van Helsdingen een rol in spelen naast bassist Wilbert de Joode. Saxofonist-componist Paul Termos stelt in 1988 een eigen Tentet samen, waarin hij Hasebos opneemt. In 1989 verschijnt de debuut-CD Shakes & Sounds op het Geestgronden-label. (Van Dubbel Expres, eveneens een middelgrote groep die Termos in 1995 zal beginnen als opvolger van zijn Tentet, verschijnt in 1997 het album Death Dance Of Principles. Ook hierop is voor Hasebos een rol weggelegd.)

1993

Bassist-componist Gerard Ammerlaan vraagt Hasebos voor zijn octet. Het ensemble neemt voor BVHaast de CD Noorderzon op. Hasebos zelf gaat de boer op met een soloprogramma, Haas Speelt Hout, waarin hij uitsluitend marimba speelt. Later voegt hij Afrikit-speler Willem Jansen aan het programma toe. Het duo is te horen op de gelijknamige CD. Met de Blauwe Maandag Cie trekt Hasebos de theaters langs met de voorstelling All For Love.

1994 - 1995

Kenvermogen komt weer bijeen voor het opnemen van een CD. Het ensemble is inmiddels uitgebreid tot een 15-koppig gezelschap, ingedeeld in vijf instrumentgroepen (klarinet, blokfluit, piano, elektrische gitaar, marimba/vibrafoon), elk drievoudig bezet. De release van de titelloze CD gaat in 1995 gepaard met een tournee langs de Nederlandse podia. Corrie van Binsbergen, Hasebos' partner in De Helling, neemt de malletspeler op in de nieuwe bezetting van haar sextet Corrie en de Brokken. Ook in de uitgebreide bezetting van deze band, de Grote Brokken, is een plaats voor Hasebos weggelegd. Voor de Stichting Buitenkunst geeft Hans Hasebos workshops, zowel voor gevorderde amateurs als voor beginnelingen. Ook gaat hij in 1995-'96 leiding geven aan het SJU Leerorkest. In hetzelfde seizoen is er de voorstelling Mikrokosmos, gebaseerd op muziek van Béla Bartók, uitgevoerd met altvioliste Esther Apituley en bassist Ernst Glerum. In 2000 wordt van de productie een tv-serie gemaakt voor de NPS. Met het slagwerkensemble Circle is hij tot en met 1998 in een theatrale setting te zien en te horen in The Percussionclub, met Gijsbert Zwart, Murk Jiskoot en Willem Jansen.

1996 - 1997

De kindervoorstelling Toen Niemand Iets te Doen Had, gebaseerd op verhalen van Toon Tellegen, gaat in theaters in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Hasebos tekent voor de muziek. Onder de naam Mammal formeert Hasebos een nieuwe band rondom zangeres Alexandra van Marken. Meer nog dan in Smell komt het accent te liggen op pure songs.

1998

Met bassist Ton van Erp en trombonist Joost Buis maakt Hans Hasebos live nieuwe muziek bij de zwijgende film Tabu van regisseur F.W. Murnau uit 1931. Ook speelt hij in het seizoen 1998-'99 de jeugdvoorstelling (12+) Mensenpraat, waarvoor hij de muziek schrijft.

1999 - 2000

Het jaar 1999 markeert de start van het trio Pavlov, dat Hasebos en Van Veenendaal samen met (alt)violist Oene van Geel oprichten. Later (in 2003, 2004 en 2007) werkt Pavlov samen met theatermaker Kees van der Zwaard in de producties Ooit Is Het Begonnen, Vlieg op! en Koos. In 2001 verschijnt het plaatdebuut van het trio, Table Music. In het seizoen 1999-2000 is Hasebos op tournee met de muziektheaterproductie Sinatra, met Alexandra van Marken, Karin Tanghe, Albert van Veenendaal en Oene van Geel. Dirk Tanghe is de regisseur. In 1999 schrijft Hasebos de compositie Glue voor trombone, bastrombone en slagwerkensemble. Het stuk gaat een jaar later in première op het Trombone Festival in Utrecht. In 2009 schrijft hij nog een trombonecompositie: Domestic, voor trombone en audiotrack voor Jörgen van Rijen. Het werk wordt ten doop gehouden op het trombonefestival in het Deense Aarhus.

2000

Voor zijn eigentijdse en eigenwijze versie van Verdi's Aïda stelt saxofonist Bo van de Graaf een nieuwe versie van zijn I Compani samen. Daarin wordt oudgediende Jeroen Goldsteen tijdelijk vervangen door Hans Hasebos. Hij blijft in de groep als definitieve opvolger van Goldsteen en is onder meer te horen in de projecten Fellini!, De Liefde Natuurlijk en Circusism. Hasebos begint in deze periode zijn eigen band Haas & the Guitarbandits, waarbij die gitaarbandieten Anton Goudsmit en Wiek Hijmans en Gerard Ammerlaan zijn - de laatste op basgitaar. Een ander nieuw project is de groep Bachelor Beats, ontstaan uit de behoefte om een geavanceerd mengsel van pop en jazz met dance-invloeden te maken. Zangeres Kristina Fuchs, toetsenspeler Pieter Jan Cramer, gitarist Jerome Hol, basgitarist Pieter Bouma en drummer Salle de Jong completeren de band. De CD One Vision Of The Queen komt in 2009 in eigen beheer uit.

2001 - 2002

Voor het slagwerkensemble Circle schrijft Hans Hasebos de theatervoorstelling Drumtracks. Een jaar later componeert hij muziek voor de mimevoorstelling Warme Broodjes, die hij samen met de actrices Bianca van der Schoot en Suzan Bogaerd uitvoert. Ook voor Dolly (2003) en Drie Zussen (2007) componeert hij. Voor theatergroep Leven Wild levert hij de muziek voor de productie 't Paerd, en later ook voor Nieuwbouw (2004). Theatergroep Suver Nuver engageert hem voor het schrijven van theatermuziek voor de voorstellingen Wereldverbeteraars (2002) en NietVoor Vrouwen (2006)

2003

Pianist-componist Martin Fondse vraagt Hans Hasebos om marimba te komen spelen in zijn middelgrote Oktemble.

2006

In zijn thuishaven, de Gooistreek, richt Hans Hasebos de workshop De Percussieclub op, voor liefhebbers en bespelers van slagwerk. Hierin weet hij ervaren en onervaren mensen succesvol te laten samenwerken. 'De kunst is mensen te laten doen waar ze goed in zijn', zegt hij in een interview in De Gooi- en Eemlander.

2007 - 2008

Trompet voor Olifant is een kindervoorstelling van violiste Marieke de Bruin, gebaseerd op het verhaal van Max Velthuijs. Hans Hasebos is een van de muzikanten. Violiste Tineke de Jong, die hij kent van de groepen van Corrie van Binsbergen, vraagt hem voor haar kwartet, dat in 2009 een debuutalbum aflevert met Midday Moon.

2009 - 2010

In 2009 wordt het tienjarig bestaan van Pavlov gevierd door de groep aan het trio Van Veenendaal/Kneer/Sun te koppelen. Het nieuwe kwintet heet Pavlov Five.

2011

Het schrijven van songs is altijd een constante factor geweest in het werk van Hasebos. Tot nu toe heeft hij de uitvoering daarvan aan anderen overgelaten. Maar in 2010 is Hasebos gevraagd om twee van zijn liederen zelf als zanger uit te voeren. Een geweldige ervaring voor hem om zo direct met zijn publiek in contact te zijn. Zo ontstaat het nieuwe trio Haas. Het programma De Buren van Gisteren gaat over 'het licht weemoedige onbehagen van deze tijd en de vervulling van het nietsdoen'. Als secondanten nodigt Hasebos Albert van Veenendaal en drummer Yonga Sun uit. Het programma heeft zijn eerste try-out in oktober 2011.