all works
popular works
Pinoa : for piano / Polo de Haas
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
pf
Improvisations and harmonies : for piano, 1991 / Polo de Haas
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
pf
Orgella : for four pianists playing two pianos, 1975 / Polo de Haas
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
2pf4h
latest edition
Improvisations and harmonies : for piano, 1991 / Polo de Haas
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
pf
composer
Haas, Polo de
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1933-09-25
Website:
Polo de Haas
“Pianist and composer Polo de Haas is an all-round musician who moves with ease from one genre to the next, be it new music, classical music or jazz” (De Gooi en Eemlander, 2000). He is an advocate of contemporary music and a “musical chameleon” (de Volkskrant, 2005). Many composers have dedicated works to him. Since the 1960s, De Haas has had a duo with the jazz drummer Pierre Courbois. He also regularly performs with the voice artist Greetje Bijma. Polo de Haas is a specialist in the music of Simeon ten Holt and has participated in many recordings of it. He presents an annual multi-genre concert series (the Polo de Haas Series). De Haas also composes. “My career is a bridge between extremes”. (NRC Handelsblad, “Polo de Haas over de kloof”, 1995). De Haas has performed recitals in Eastern and Western Europe, Japan, Canada, Korea, Cuba and the United States.
1959 - 1960
Polo de Haas (1933) studeert piano aan het Amsterdams Conservatorium bij Jan Odé waar hij cum laude afstudeert. Hij zet zijn studie voort bij Jacques Février in Parijs en bij Eduardo del Pueyo in Brussel. Hij ontvangt de Zilveren Vriendenkrans van het Amsterdamse Concertgebouw.
1962 - 1964
Polo de Haas wint de eerste prijs op het ICC Pianoconcours in Amsterdam. Hij speelt het 'Pianoconcert in G' van Maurice Ravel onder Bernard Haitink en het Concertgebouworkest in Amsterdam, en maakt een tournee door Nederland met de meeste grote Nederlandse orkesten. Hierna zet hij zijn studie voort bij Jacques Février in Parijs en bij Eduardo del Pueyo in Brussel.
1964
De Haas keert terug naar Nederland. Ramses Shaffy vraagt hem als begeleider bij een nieuw soort voorstelling, Shaffy Chantant. In deze context speelt Polo veel werken van (hedendaagse) Nederlandse componisten als Léon Orthel, Willem Pijper, Alphons Stallaert en eigen werk. Tevens introduceert hij de muziek van Erik Satie in Nederland.
1970
Met de zangeres Dora Jannakopoulou voert hij de verzetsliederen van politiek gevangene en componist Mikis Theodorakis uit.
1971
De Haas geeft een Satie-recital in het Concertgebouw van Amsterdam. De muziek van Erik Satie wordt in de jaren erna ongekend populair.
1972
Polo de Haas en Harry Sparnaay treden op als Fusion Moderne tijdens het Gaudeamusconcours. Ze krijgen een speciale prijs en zoveel bekendheid dat componisten van over de hele wereld nieuw werk voor het duo schrijven. Met Theo Loevendie zet hij de Stichting Alternatieve MuziekPraktijk (STAMP) op, een instantie die grensoverschrijdende concerten organiseert in de Amsterdamse zaal Felix Meritis.
1973
Muziekuitgeverij Donemus brengt de compositie 'Pinoa' uit.
1974
Polo de Haas wordt in Nederland beter bekend door zijn presentatie van het tv- programma 'Spelen met muziek' van de VARA.
1975
Voor twee achthandig bespeelde piano's componeert De Haas 'Orgella', in opdracht van het Utrechts conservatorium. Het Orgella pianistenkwartet dat de eerste uitvoering verzorgt, inclusief Polo de Haas, blijft lang bestaan. Theo Loevendie, Jacques Bank, Robert Nasveld en anderen schrijven werk speciaal voor dit viertal.
1980
Na een periode waarin hij bijna geen piano meer speelt experimenteert hij bij Stichting Steim met elektro-instrumentale muziek en maakt met Peter Schat het werk 'Koenloen', naar een gedicht van Mao Tse Toeng. Met het Amsterdams Elektrisch Circus speelt hij veel, ook internationaal.
1983
Polo de Haas speelt met Pierre Courbois en Leo van Oostrom op het North Sea Jazz Festival.
1988
Na de opname van Simeon ten Holts 'Horizon' met Yoko Abe, Margaret Krill en Fred Oldenburg blijft dit gezelschap bijeen onder de naam Horizon Kwartet bestaan.
1990
Polo de Haas gaat op tournee naar Canada met voornamelijk eigen werk. In Nederland maakt hij deel uit van het rondreizend (muziek)theatergezelschap Boulevard of Broken Dreams.
1994
Polo de Haas organiseert zijn eerste van een jaarlijkse concertserie waarbij klassieke, eigentijdse en geïmproviseerde en niet-westerse muziek gecombineerd wordt met poëzie, verhalen, film, dans, beeldende kunst en exposities in de Beurs van Berlage in Amsterdam.
1994
Polo de Haas gaat meewerken aan het theaterprogramma 'Poëzierevue' van Stichting School der Poëzie, een flitsende theatershow met en voor jongeren met poëzie, breakdance, rap en muziek.
1995
Vanaf dit jaar werkt hij mee aan een serie met muziek en poëzie: Poëzie in Groeneveld op Kasteel Groeneveld in Baarn. Dichters als Remco Campert, J.Bernlef en Jan Wolkers treden op.
1996
De Haas wordt benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, vanwege zijn verdiensten voor de Nederlandse muziek.
2000
Over de cd 'Gong' van De Haas en Pierre Courbois in Jazz Nu: "Dít is jazz: twee musici die elkaar langs muzikale weg tarten, beminnen, aanvuren, afwijzen, omhelzen. (…) De Haas is een meester in het suggereren van stemmingen, waarbij de roffels van Courbois de intensiteit verhevigen."
2001
De cd 'Canto Ostinato' van Simeon ten Holt met pianist Kees Wieringa wordt met goud bekroond.
2005
Een Duitse musicoloog ontdekt een tot dan toe onbekend werk van J. S. Bach in een verjaardagsgedicht: de aria 'Alles mit Gott und nichts ohn' Ihn' uit 1713. Polo de Haas neemt het initiatief voor een integrale uitvoering van deze muziek met sopraan Claron McFadden.
2007
Met Pierre Courbois en Kitty Courbois maakt hij programma's onder de noemer Muziek en Poëzie.
2009
Opnieuw speelt Polo de Haas op het North Sea Jazz Festival met Pierre Courbois. Hij wordt door Steinway gehonoreerd als Steinway Artist. Polo's jaarlijkse concertserie wordt nu gehouden in het Concertgebouw van Amsterdam.