all works

30 works in Donemus catalogue

popular works

Six sonatas for violoncello solo with thorough bass for the harpsichord,opus XIII / edited by Robert L. Tusler, Willem de Fesch

Genre: Chamber music
Subgenre: Cello and keyboard instrument
Scoring: vc bc

Concertos, opus III / edited by Robert L. Tusler, Willem de Fesch

Genre: Orchestra
Subgenre: Two or more different solo instruments and orchestra; Violin and string orchestra
Scoring: No.1: str bc 2vl-vla-solo, No. 2,4: str bc 2ob-fg-solo, No. 3,5: str bc 4vl-vla-solo, No. 6: str bc vl-solo

Six concertos, opus II / edited by Robert L. Tusler, Willem de Fesch

Genre: Orchestra
Subgenre: String orchestra; Two or more different solo instruments and orchestra; Violin and string orchestra
Scoring: str bc 2vl-vc-solo / str bc vl-solo / str bc 2vl-vla-vc-solo / str bc 2vl-2vla-solo

latest edition

Six sonatas for two violins, opus Ia / Willem de Fesch, edited by Robert L. Tusler

Genre: Chamber music
Subgenre: Violin
Scoring: 2vl

 

composer

Fesch, Willem de

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1687-08-26
Date of death: 1761-01-03
Website: Treasured Composer's Page

Willem de Fesch, a contemporary of Johann Sebastian Bach, is an important composer and violinist in the first half of the 18th century. His composition is clearly influenced by the work of Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi and Georg Friedrich Handel. But because of his individual, striking temperament, it holds a unique position in European music history. Unfortunately, several of his works have been lost.

1687 - 1710

Willem de Fesch (Defesch, du Feche, de Feghg, de Veg) is geboren op 26 augustus 1687. Zijn ouders, Louis de Fesch en Johanna Maasbracht, zijn afkomstig uit Luik. Hun zonen Pieter en Willem worden geboren in Alkmaar. Nog voor 1690 keert de familie terug naar Luik. Tegen 1710 trekken Pieter en Willem naar Holland en vestigen zich als musici in Amsterdam.

1710 - 1725

Willem de Fesch trouwt met de dochter van zijn vioolleraar Carl Rosier. Als concertviolist treedt hij ook enkele malen op in Antwerpen, in elk geval in 1718, 1719 en 1722. In Amsterdam heeft hij waarschijnlijk ook als kerkmusicus gewerkt. In deze periode verschijnen zijn eerste composities in druk: duetten voor twee violen en een aantal concerten en sonates voor diverse kleine (strijk)ensembles. In deze muziek volgt De Fesch de stijlkenmerken van zijn tijd. Hij onderscheidt zich door de virtuoze cadensen, klaarblijkelijk bedoeld om door de componist zelf te worden uitgevoerd.

1725 - 1731

Willem de Fesch vestigt zich in Antwerpen. Hij volgt hier Alphonse d'Eve op als kapelmeester van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Al spoedig krijgt hij conflicten met het kapittel, naar het schijnt vanwege zijn wangedrag. Sommigen spreken van een onberekenbaar, zelfzuchtig en onzorgvuldig karakter. Intussen componeert hij enkele missen en instrumentale sonates die in Brussel uitgegeven worden. Deze werken vertonen een grotere expressiviteit en eenvoud, zoals die ook in de Italiaanse stijl uit deze periode (Corelli en Vivaldi) naar voren komt. Uiteindelijk moet De Fesch zijn betrekking in Antwerpen opgeven.

1732 - 1749

Willem de Fesch en zijn vrouw vestigen zich in Londen, hij als violist, zij als zangeres. Londen behoort met Parijs en Milaan tot de belangrijkste muziekcentra van Europa. Händel heeft in Londen al geruime tijd grote successen met zijn opera's en (later) oratoria. Zijn eerste Engelse oratorium 'Esther', wordt uitgevoerd in 1732 en het jaar daarop volgt De Fesch' oratorium 'Judith', dat in 1740 nogmaals op het programma staat. De uitvoering van Händels oratorium 'Joseph and his Brethren in 1744 wordt in 1745 gevolgd door het oratorium 'Joseph' van Willem de Fesch. Als die in 1746 optreedt als concertmeester in Händels orkest, is het duidelijk dat er geen sprake is van rivaliteit. In 1748 en 1749 dirigeert De Fesch het orkest in Marylebone Gardens. In Londen schrijft hij naast de genoemde oratoria de pastorale serenade 'Love and Friendship', de komische opera 'The London Apprentice', diverse sonates en concerten en een verzameling liederen. Sommige Engelse liederen zijn geschreven voor theaterproducties, zoals die van William Shakespeare's 'The Tempest' in 1746. De teksten van zijn Italiaanse liederen zijn veelal ontleend aan Paolo Rolli's 'Di canzonette e di cantate libri due'.

1750 - 1761

Willem de Fesch trekt zich terug uit het openbare leven. Hij overlijdt op 3 januari 1761 in Londen.

2005

Bij Albersen in Den Haag verschijnt het boek 'Willem de Fesch: 'An excellent musician and a worthy man' van de musicoloog Robert L. Tusler.