all works
popular works
Documents pour servir de canevas : six pieces for ensemble, 1990-1992 / Ivo van Emmerik
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Mixed ensemble (2-12 players)
Scoring:
fl(pic, fl-b) ob(eh) cl-b trb perc pf vl vla vc
Valise : for flute, piano and percussion, 1993 / Ivo van Emmerik
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Mixed ensemble (2-12 players)
Scoring:
fl perc pf
Travelogue : for ensemble, 1997 / Ivo van Emmerik
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Mixed ensemble (2-12 players)
Scoring:
fl trb perc pf vl vla vc
latest edition
Endless House : for 2 pianos and percussion / Ivo van Emmerik
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Mixed ensemble (2-12 players)
Scoring:
2pf perc
composer
Emmerik, Ivo van
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1961-01-01
Website:
Officiële website
Ivo van Emmerik was born in Amsterdam in 1961.
Ivo van Emmerik studied composition with Robert Heppener in Amsterdam and Brian Ferneyhough, Frederic Rzewski and Walter Zimmermann in The Hague. He also attended summer courses given by Morton Feldman and John Cage. Later, he studied electronic music and computer applications with René Uijlenhoet.
As artistic advisor of the Prime Foundation Groningen he was involved between 1990 and 2002 in organizing festivals around internationally renowned composers such as Morton Feldman (1991), John Cage (1992), Dieter Schnebel (1993), Christian Wolff (1994), Luc Ferrari (1995), Henry Brant (1997), George Crumb (2000) and Wolfgang Rihm (2001). Since 1998, Ivo van Emmerik is teaching twentieth century music at the ArtEZ School of Music in Zwolle.
Ivo van Emmerik has written chamber music and orchestral music as well as interdisciplinary works in collaboration with poets and visual artists. His music has been performed in many European countries at many international festivals, such as Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt (1990), Holland Festival (1991), Biennale Zagreb (1991), Festival SpatioMusica ( 1998) and Transit Festival Leuven (2004), performed by Residentie Orkest (Hans Vonk conducting), Nederlands Kamerorkest (Lucas Vis conducting), Nieuw Ensemble (Ed Spanjaard conducting), Slagwerkgroep Den Haag, Ives Ensemble, ensemble 'de ereprijs', Het Trio and Anthony de Mare.
1961 - 1988
Ivo van Emmerik wordt geboren in Amsterdam. Hij studeert compositie bij Robert Heppener aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en bij Brian Ferneyhough, Frederic Rzewski en Walter Zimmermann aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast neemt hij deel aan zomercursussen in Middelburg bij Morton Feldman en John Cage.
1989
Hij behaalt zijn diploma aan het Koninklijk Conservatorium met eervolle vermelding. Onder leiding van René Uijlenhoet studeert hij elektronische muziek en computer-toepassingen.
1990 - 2001
Van Emmerik treedt aan als artistiek adviseur bij Stichting Prime in Groningen. In die hoedanigheid is hij betrokken bij de organisatie van festivals rond Morton Feldman (1991), John Cage (1992), Dieter Schnebel (1993), Christian Wolff (1994), Luc Ferrari (1995), Henry Brant (1997), George Crumb (2000) en Wolfgang Rihm (2001).
1991
Zijn compositie 'Thought' (1990) voor 3 solisten (basfluit, basklarinet en piano) en orkest gaat op 21 juni in première tijdens het Holland Festival. Het werk wordt uitgevoerd door Het Trio (Harry Sparnaay, Harrie Starreveld en René Eckhardt) en het Residentie Orkest onder leiding van Hans Vonk en Alexandru Lascae.
1992 - 1997
In nauwe samenwerking met het Ives Ensemble componeert Ivo van Emmerik 'Documents pour servir de canevas' (1990-1992), een cyclus van 6 composities voor ensembles van drie tot acht musici Vanaf het midden van de jaren 90 krijgen ruimtelijke elementen een prominentere plek in het werk van Van Emmerik, bijvoorbeeld in 'La machine à lire - De Leesmachine A-D' (1994), een multimediale samenwerking met fotograaf en filmmaker Frank Zweers en kunstschilder Ellie van der Meer. Het orkestwerk 'Ventriloquist' (1996-1997), opgedragen aan zijn leraar Robert Heppener, beleeft in 1996 zijn première door het Nederlands Kamerorkest en dirigent Ed Spanjaard. Onder leiding van Lucas Vis wordt het werk het jaar erop uitgevoerd tijdens een concert ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van Donemus.
1998 - 1999
Ivo van Emmerik wordt benoemd tot docent muziekgeschiedenis van de 20e eeuw aan het conservatorium van de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. 'Birdstone' (1998), een compositie voor twee instrumentale groepen, gaat op 21 maart in première met het Ives Ensemble. Als een van de eersten in Nederland schrijft Van Emmerik een werk speciaal voor cd-rom, in nauwe samenwerking met beeldend kunstenaars: 'Als een gelaat van zand bij de grens der zee'.
2000 - 2001
Voor de Concertzender schrijft Van Emmerik het elektronisch radiohoorspel 'Tahafut al-tahafut'. De KRO zendt zijn 'StringQ' uit, een interactieve realtime muziekgenerator.
2002 - 2004
Ivo van Emmerik stopt als artistiek adviseur bij Stichting Prime. Op 28 en 29 mei 2004 vindt de première plaats van het concert-spectacle 'De page en page' voor 4 musici, film, dans, licht en musique concrète in Evian (Frankrijk).
2009
Op 30 november vindt in de Reulandzaal van het ArtEZ Conservatorium in Zwolle de eerste uitvoering plaats van 'Talk save us!' (1998/2009), een elektronisch radiohoorspel op teksten van Michel Foucault, James Joyce, Raymond Roussel en Homerus.