all works
popular works
Suite : voor piano, 1944-1945 / Jacob van Domselaer
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
pf
Suite : 1939 / Jakob van Domselaer
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
pf
Concerto No. 1 : for piano and orchestra, 1924 / Jacob van Domselaer
Genre:
Orchestra
Subgenre:
Piano and orchestra
Scoring:
2223 4231 timp perc str pf-solo
latest edition
Suite : 1939 / Jakob van Domselaer
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Piano
Scoring:
pf
composer
Domselaer, Jakob van
Nationality:
Nederlands
Date of birth:
1890-04-15
Date of death:
1960-01-05
The composer Jakob van Domselaer turned toward modernism around 1915 in an entirely original way. While his friend Piet Mondriaan was introducing abstract geometry to painting, Van Domselaer was combining elements from the music of J.S. Bach with atonal techniques. He was largely ignored during his lifetime, and even today he has only a small circle of admirers.
1890 - 1910
Jakob van Domselaer wordt op 15 april geboren in het conservatief-religieuze dorp Nijkerk als zoon van een ondernemer. Hij krijgt les van de organist Johan Enderlé. Later studeert hij in Utrecht orgel bij Willem Petri en compositie bij Johan Wagenaar.
1911
Op aanraden van Wagenaar neemt Van Domselaer les bij de Schotse pianist Frederic Lamond in Berlijn. Grote indruk maken de concerten van de pianist-componist Ferruccio Busoni.
1912
Van Domselaer vertrekt naar Parijs, waar hij contact legt met de schilder Piet Mondriaan.
1913 - 1915
Terug in Nederland bereidt Jakob van Domselaer zijn debuutrecital voor, dat plaatsvindt in april 1914 in Londen. Hierna vestigt hij zich in Laren (NH). Daar onderhoudt hij contact met de theosofische publicist Mathieu Schoenmaekers, die in deze tijd ook op Mondriaan en andere kunstenaars grote invloed uitoefent.
1916 - 1920
Met zijn echtgenote Maaike Middelkoop verhuist Van Domselaer naar Amsterdam. Hij sluit zich aan bij het kunstenaarsgenootschap de Moderne Kunstkring (later De Nieuwe Kring). Voor het 'Journaal' van de Kunstkring schrijft hij enkele artikelen waarin hij zijn esthetiek uiteenzet. In de 'Proeven van Stijlkunst' voor piano (1916) verbindt Van Domselaer de romantische orgel-sonoriteit van Busoni's Bach-bewerkingen, die hij zelf tijdens zijn recitals speelt, aan eigenzinnige, radicale en deels atonale ordeningsprincipes. Hierna voelt hij zich een tijdlang op een dood punt. Zijn latere werk sluit meer aan op de laatromantische traditie van Anton Bruckner en Gustav Mahler.
1920 - 1960
Het gezin verhuist naar Bergen (NH). Hoewel Van Domselaer in de volgende jaren zijn werk regelmatig voor het publiek brengt, ontbreekt een brede weerklank, en hij verkeert in een toenemend isolement. Hij componeert twee pianoconcerten (het eerste voert hij in 1929 uit met het Utrechts Stedelijk Orkest) en een symfonie, naast sonates, suites en variaties voor piano. Onder zijn weinige leerlingen zijn de componisten Nico Schuyt en Simeon ten Holt.
1960
Jakob van Domselaer overlijdt op 5 januari te Bergen.
1968
Zijn vrouw Maaike Middelkoop publiceert de biografie 'Overzicht over leven en werken van Jakob van Domselaer'.