all works
popular works
Strijkkwartet no. 5 : 1985, rev. 1987 / Robert Dispa
Genre:
Chamber music
Subgenre:
String quartet (2 violins, viola, cello)
Scoring:
2vl vla vc
Concertante muziek : voor contrabas en strijkkwartet, (1970) / Robert Dispa
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Other combinations of string instruments
Scoring:
2vl vla vc cb
Poème pour un homme bien-aimé : pour orchestre, 1981 / Robert Dispa
Genre:
Orchestra
Subgenre:
Orchestra
Scoring:
3333 4331 timp 3perc 2hp pf str
latest edition
Concerto : for string orchestra, 1984 / Robert Dispa
Genre:
Orchestra
Subgenre:
String orchestra
Scoring:
str(10.10.8.6.6.)
composer
Dispa, Robert
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1929-01-01
Date of death:
2003-01-01
1929 - 2003
Robert Dispa werd op 19 september 1929 te Brussel geboren. Hij overleed in 2003.
Opleiding
Dispa zong in zijn jeugd in de Schola Cantorum van de Sint Baafs Kathedraal in Gent (waar hij van zijn zesde tot zijn tweeëntwintigste woonde). Daar is ook zijn liefde voor de polyfonie ontstaan, waarvan de invloed op zijn muzikale denken groot was. Zijn vader wilde dat hij architect zou worden, maar hij mocht uiteindelijk toch muziek gaan studeren. Hij studeerde solozang, theorie en cello (bij Julien Gadeyne) aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. In 1952 sloot hij zijn theoretische studie af en in 1953 behaalde hij het einddiploma Conservatorium (1e prijs) met onderscheiding.
Activiteiten
Hij was werkzaam als solocellist bij het Rotterdams Kamerorkest en het Gelders Orkest. Vanaf 1965 was hij als solocellist verbonden aan het Overijssels Philharmonisch Orkest. Hij was tevens hoofdvakleraar cello aan het Arnhems en het Twents Conservatorium. Samen met zijn vrouw, de pianiste Janine van Mever vormde hij een duo dat veelvuldig en met veel succes in binnen- en buitenland optrad. Als cellosolist trad hij op met verschillende Nederlandse en buitenlandse orkesten.
Composities
Als componist is Dispa autodidact. Het componeren stond helemaal los van zijn overige muzikale activiteiten, met ander woorden: hij ging zijn eigen weg, die, naar zijn mening, niet aan mode onderhevig was. Hij componeerde zowel orkestmuziek als kamermuziek (o.a. vijf strijkkwartetten).