all works

6 works in Donemus catalogue

popular works

Return to a meadow : for double-choir a cappella, 1978 / poem by Robert Duncan, Gene Carl

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir
Instruments: 2GK4

Voorgevoel : voor orkest, 1981 / Gene Carl

Genre: Orchestra
Subgenre: Orchestra
Instruments: 3333 4431 timp 3perc hp str

Kwintet : altfluit, basklarinet, hoorn, viool, violoncello, 1979 / Gene Carl

Genre: Chamber music
Subgenre: Wind and string instrument(s)
Instruments: fl-a cl-b h vl vc

latest edition

Return to a meadow : for double-choir a cappella, 1978 / poem by Robert Duncan, Gene Carl

Genre: Vocal music
Subgenre: Mixed choir
Instruments: 2GK4

 

composer

Carl, Gene

Nationality: U.S.A.
Date of birth: 1953-01-01
Website: Officiële website

1953

Gene Carl werd geboren op 8 november 1953 te Los Angeles in de Verenigde Staten.

Opleiding
Gedurende zijn middelbare schooltijd kreeg hij piano en vioolles. Een vierjarig California State Scholarschip werd hem naast andere muziekbeurzen toegekend om bij Karl Kohn (compositie) en John S. Ritter (piano) aan het Pomona College te studeren, waar hij cum laude afstudeerde. In zijn derde studiejaar woonde hij een half jaar in Duitsland om contrapunt te studeren en kreeg hij beurzen van het Claremont Music Festival en het Schoenberg Centennial Festival. In 1975 kreeg hij een Thomas J. Watson Fellowship om in Europa op het gebied van elektronische / computermuziek onafhankelijk te kunnen werken. Hij volgde cursussen bij het Instituut voor Sonologie en STEIM en bezocht andere studio's in Europa. Carl studeerde vervolgens compositie bij Jan van Vlijmen, Jan Boerman en Dick Raaijmakers en piano bij Geoffrey Madge aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij kreeg in deze jaren beurzen om zomercursussen te volgen onder andere in Darmstadt bij Kontarsky.

Activiteiten
Vanaf zijn 15de trad hij op als solist met jeugdorkesten en kreeg hij prijzen voor zijn pianospel. In dezelfde periode speelde hij in een popgroep (op een Vox Jaguar) en in jazz trio's; hij was ook jarenlang actief als begeleider en repetitor van operettes en musicals. Gedurende zijn studie organiseerde en speelde Carl concerten met hedendaagse muziek. Tijdens het Holland Festival 1976 speelde hij werken van Elliott Carter. Samen met de dichter Marshall Reese richtte hij het tijdschrift E voor muziek en poëzie op. Van 1977 tot 1983 speelde hij in de groep Hoketus waarvoor hij ook componeerde (o.a. Gray Matter). Dezelfde rol (speler/componist) had hij in de elektro-instrumentale groep BYTE (1987-1991). Van 1991 tot 1993 speelde Carl eigen werken voor piano, piano en synthesizer, synthesizer en tape, en stem(megafoon) en tape. In 1993 speelde hij in de series Music across America en Thunderclaps. In 1995 richtte hij de Gene Carl Band op voor een tournee met het multimedia project rond zijn cantate Pink Chinese Restaurants. Sindsdien trad de groep op bij andere projecten en festivals. Samen met de fluitiste Ann LaBerge geeft hij concerten met muziek van Nederlandse en Amerikaanse componisten en Boulez. In 1998 kreeg Carl een 'residency' van STEIM om samen met de kunstenaars Ligorano/Reese een 'videoklavier' te ontwikkelen. Later in het jaar verbleef hij in New York om onder andere een concert te geven, te componeren en een boek over (onder andere) het tijdschrift E te presenteren. Ook kreeg hij werkbeurzen van de Djerassi Foundation (San Francisco, juni 1999) en Harvestworks Studio (New York, februari 2000).

Publicaties
Carl heeft artikelen geschreven over Nederlandse muziek en componisten en hij was gastredacteur voor het dubbelnummer van het Schoenberg Journal gewijd aan diens verblijf in Nederland, begin 20ste eeuw.

Prijzen
In 1982 behaalde hij de Prijs voor Compositie. Het Carl Piano Trio won een prijs met uitvoeringen van Ives en Brahms. Zijn quadrafonische tape compositie What the river said werd bekroond op het electro-akoestisch concours in Bourges.

2000