all works
114 works in Donemus catalogue
popular works
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir
Scoring:
sopr alt GK4
Spiel I : für Oboe und Rückkoppelung, 1969 / Jo van den Booren
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Oboe; Electronics with different instruments; Oboe with multimedia
Scoring:
ob electronics
Symphony Nº 10 / Jo van den Booren
Genre:
Orchestra
Subgenre:
Orchestra
Scoring:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg fg-c 4h 3trp 3trb tb timp str
latest edition
GAIA: Moeder van allen : voor gemengd koor / Jo van den Booren
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir
Scoring:
GK
composer
Booren, Jo van den
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1935-03-14
Website:
Officiële website
Jo van den Booren is born on March 14, 1935 in Maastricht.
He studied trumpet in Maastricht and composition with Antoon Maessen, Louis Toebosch, Ton de Leeuw, Kees van Baaren and Klaus Huber (at the Conservatory of Music in Basel).
Jo van den Booren was first trumpet player in the Brabants Orkest. He was co-founder of the foundation Resonans and the Resonans Brass Quintet, performing contemporary music. He conducted ensembles of the Brabants Orchestra also in concerts with his own compositions, e.g. Symphony I and Symphony II, Souvenir and the one-act plays Nu Noch and Huwelijksaanzoek (Proposal of marriage).
Van den Booren wrote music for solo-instruments, chamber music, symphonic music, compositions for choir, marching band and music for films, mostly written in commission and performed in The Netherlands and abroad.
In 1968 Van den Booren was awarded the Visser Neerlandia prize for the oboe quartet Estremi. In 1989 he was awarded the Noordbrabantse Cultuurprijs (Culture prize of the province of Noord Brabant) and in 1994 he was decorated with the Companion of the Order of Orange-Nassau.
1935 - 1952
Sebastianus Johannes Hubertus (Jo) van den Booren wordt op 14 maart in Maastricht geboren. Hij studeert aan het Muzieklyceum in Maastricht en heeft trompetles van Hubert Cardous. Op jeugdige leeftijd toont hij zich reeds een begaafd improvisator op de trompet en schrijft bovendien een reeks marsen.
1953 - 1959
Jo van den Booren studeert trompet bij Marinus Komst, solotrompettist van het Concertgebouw Orkest. In 1954 wordt hij aangenomen als trompettist bij Het Brabants Orkest. Daarnaast studeert hij compositie bij Antoon Maessen, Louis Toebosch, Ton de Leeuw en Kees van Baaren. Hij vervolgt zijn compositiestudie in 1956 aan de muziekacademie in Bazel bij Klaus Huber. Samen met andere musici richt hij in 's-Hertogenbosch de Stichting Resonans op (later Muziekcentrum De Toonzaal) en het Resonans Koperkwintet.
1959 - 1968
Zes achtereenvolgende jaren wordt een compositie van hem gekozen voor uitvoering tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekweek. Van den Booren krijgt in 1968 de Visser Neerlandiaprijs voor zijn hobokwartet 'Estremi'.
1975 - 1984
Jo van den Booren dirigeert regelmatig ensembles uit Het Brabants Orkest. Ook dirigeert hij het orkest in uitvoeringen van zijn eigen werk, zoals zijn 'Symphony nr. 1' (1975), 'Symphony nr. 2' (1983) en de eenakters 'Nu Noch' (1978) en 'Het huwelijksaanzoek' (1981).
1985 - 1989
Jo van den Booren schrijft een partituur bij de klassieke film van Carl Dreyer 'La passion de Jeanne d'Arc' uit 1928, die in oktober met groot succes uitgevoerd wordt in Den Bosch, Rotterdam, Gent en Breda door Het Brabants Orkest. Op 7 april 1988 vindt nog een uitvoering plaats onder leiding van Jan Stulen in Der alte Oper in Frankfurt. Voor zijn gehele oeuvre ontvangt Van den Booren in 1989 de Noordbrabantse Cultuurprijs.
1991 - 1993
Van den Booren componeert zijn 'Concert voor orgel en orkest' (1991) ter gelegenheid van het in gebruik nemen van het orgel van het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Tijdens het Wereld Muziek Concours 1993 in Kerkrade beleeft het 'Violin concerto no. 1' (1992) voor viool en fanfare zijn première.
1994
Jo van den Booren wordt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij stopt als uitvoerend musicus en werkt hierna uitsluitend nog als componist.
1996
Tijdens de November Muziekdagen gaan in Den Bosch 'Meditazione I, II, III' (1990-1996) voor 12 instrumenten en 'Cyberphony I' (1996) voor luidsprekers in première. In september van dat zelfde jaar gaat in Haarlem 'La soledad sonora (en honor de San Juan de la Cruz)' voor orgel in première.
1999 - 2000
Het Brabants Orkest wijdt een componistenportret aan Jo van den Booren. Hij componeert opnieuw muziek bij een vroege filmklassieker. Ditmaal gaat het om 'De mantel' ('The Overcoat'), een film van Grigori Kozintsev en Leonid Trauberg uit 1926, gebaseerd op het beroemde verhaal van Nikolai Gogol. De muziek gaat in première door Het Brabants Orkest, en kent verdere uitvoeringen in Den Bosch en Utrecht.
2000 - 2002
Van den Booren componeert het drieluik 'San Juan de la Cruz'. De delen zijn: 'Cantico Espiritual' voor sopraan, mezzosopraan en koor, 'Noche Oscura' voor koor; en 'Llama de Amor Viva' voor sopraan, mezzosopraan, koor en harmonium.