all works

136 works in Donemus catalogue

popular works

Een suite voor De Suite : tien composities voor piano (2- en 4- handig), twee piano's [en] viool en piano / van tien componisten

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano; Violin and keyboard instrument
Instruments: pf pf4h 2pf vl and pf

Neue Niederländische Klaviermusik : = Contemporary Dutch piano music, Heft 2 = Book 2 / mit Werken von = containing works by J. Andriessen, R. du Bois, G. Janssen ... [et al.], herausgegeben von = edited by Ton Hartsuiker

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano
Instruments: pf

Words : for mezzo-soprano, flute, 'cello and piano, (1966) / Rob du Bois

Genre: Vocal music
Subgenre: Voice and instrument(s)
Instruments: sopr-m fl pf vc

latest edition

Deuxième série de rondeaux : pour piano à quatre mains et percussion ad libitum, 1964 / Rob du Bois

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano 4 hands; Mixed ensemble (2-11 players)
Instruments: pf4h(perc ad lib.)

 

composer

Bois, Rob du

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1934-05-28
Date of death: 2013-08-28

Rob du Bois was born in Amsterdam on May 28, 1934.
Initially he studied law at the Amsterdam University. Later he studied piano with Hans Sachs and Mrs. T. Hart Nibbrig - De Graeff. He is a self-taught composer. His development as a composer was influenced especially by his contacts with Dutch composers such as Kees van Baaren and Daniel Ruyneman. Another major influence was his introduction to the symphonies by Matthijs Vermeulen.
From 1959 Du Bois was a member of the group of composers that was formed around the Gaudeamus Foundation. Later he became a member of the board of the same foundation. He was also head of the legal department of BUMA, the Dutch performing rights society.
His work received international recognition between 1967 and 1969 as a result of performances in Zagreb (1967 and 1969), the Warsaw Autumn in those same years, and at the 1967 ISCM Festival in Prague. Many compositions are written on request by the performers (often commissioned by the Netherlands government or by special funds) e.g. the 'Polonaise' for pianist and percussion (1971, dedicated to Ritsert Langeveld), and 'Iguanodon' (1982, for 6 bass clarinets and 3 double bass clarinets, dedicated to Harry Sparnaay). Most of his output, which comprises about 80 works, is written for small ensembles of many kinds. An exception is the large-scale 'Concerto pour Hrisanide' (1971), for piano and orchestra. Among his later works are his 4th string quartet: 'The Independent' (1990), and 'Sonata II' (1992) for solo violin, composed for Robert Szreder. In May 1991, Rumanian musicians performed a number of Du Bois' compositions at a concert in his honor in Bucarest.
Rob du Bois received the Visser-Neerlandia Prize in 1966 for 'Pour deux violons' (1966).

1934 - 1949

Rob du Bois komt op 28 mei ter wereld in Amsterdam. Zijn eerste muzieklessen krijgt hij van Chris Rabé aan de Volksmuziekschool en later heeft hij pianolessen van Hans Sachs en T. Hart Nibbrig-de Graeff. Na het beluisteren van de Vierde en de Vijfde Symfonie van Matthijs Vermeulen besluit Du Bois in 1949 om componist te worden. Na het Vossius Gymnasium studeert hij rechten aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam.

1950 - 1963

Als componist is Rob du Bois hoofdzakelijk autodidact en wordt hij met name beïnvloed door het muzikale denken van Kees van Baaren en Daniel Ruyneman met wie hij in de jaren vijftig in contact staat. Hij sluit zich aan bij de Stichting Gaudeamus en wordt later bestuurslid. In 1962 krijgt hij een aanstelling bij Buma/Stemra.

1964 - 1966

Rob du Bois wint tweemaal de ANV Visser Neerlandiaprijs, in 1964 voor zijn 'Muziek voor altblokfluit' (1961) en twee jaar later voor zijn compositie 'Pour deux violons'.

1967 - 1969

Muziek van Rob du Bois wordt uitgevoerd op internationale festivals waaronder de Warschauer Herbst, de Zagreb Biennale en het ISCM Festival in Praag. Hij wordt lid van Instant Composers Pool, als pianist en componist. Voor Willem Breuker componeert hij het 'Breuker Concerto' (1967) voor saxofoons, klarinetten en strijkorkest.

1970 - 1972

Rob du Bois zet de juridische dienst op Buma/Stemra. In mei 1972 gaat het 'Concerto pour Hrisanide' (1968-1971), geschreven voor de Roemeense pianist Alexandru Hrisanide, in première met het Radio Kamerorkest onder leiding van Roelof Krol.

1974

Rob du Bois is juridisch raadgever tijdens het proces van componist Hans Kox die zichzelf als slachtoffer ziet van 'culturele moord' nadat de nationale pers zijn opera 'Dorian Gray' gekapitteld heeft.

1976

Het ensemble ICÉ uit Hilversum, onder leiding van componist Will Eisma, neemt Rob du Bois' 'Heliotrope', voor solospeler en optioneel aantal begeleiders (1967) mee naar de Wittener Tage für neue Kammermusik. De solist is basklarinettist Harry Sparnaay voor wie Rob du Bois ook al 'Chemin' (1971) voor basklarinet en 'Melody' (1974) voor basklarinet en strijkkwartet gecomponeerd heeft.

1980 - 1981

Du Bois draagt zijn 'Sonate voor viool en piano' op aan Alexandru Hrisanide. Een jaar later schrijft Du Bois een 'Sonate voor solo altviool' voor de bekende Roemeense violist Vladimir Mendelssohn.

1991

Vladimir Mendelssohn organiseert samen met bevriende Roemeense musici een portretconcert voor Rob du Bois in Boekarest.

1994

Rob du Bois neemt afscheid als hoofd van de juridische afdeling van de BUMA. Het componeren is de laatste jaren steeds meer op de achtergrond geraakt.