all works
popular works
Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Voice solo; Vocal ensemble (2-12)
Scoring:
sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas
latest edition
Tien vocale minuten : voor mezzosopraan en bas / [red. Michael Nieuwenhuizen]
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Voice solo; Vocal ensemble (2-12)
Scoring:
sopr-m bas ; sopr-m ; bar ; bas
composer
Boehmer, Konrad
Nationality:
Germany
Date of birth:
1941-05-25
Website:
Officiële website
Konrad Boehmer is a composer, culture researcher and administrator. He is the author of numerous musicological articles and essays on a variety of topics (including serialism, composing electronic music, cultural politics, European musical life, and sociology of music). He has held numerous positions as an administrator, for example with Geneco and Buma/Stemra. Boehmer composes both pure electronic music and works for orchestra, vocalists and instruments combined with electronic instruments, and music theatre. Among the audible sources of his inspiration are Cologne neo-expressionism and the music of Edgar Varèse. The Romantic Faust character is a recurrent element in his work. Boehmer’s music is performed internationally. “I learned a great deal in a technical sense from Boulez. Bruno Maderna made the deepest impression on me (certainly with regard to aesthetics!). I am, thus, torn inside – just as Novalis put it 2 centuries ago – ‘internally pluralistic’. If your whole life you are weighed down by what you learned from your teachers, you remain a psychological cripple who produces handicrafts.”
1959 - 1966
Konrad Boehmer (24 mei 1941, Berlijn) studeert compositie bij Gottfried Michael Koenig. Van 1961 tot 1963 werkt hij bij de studio voor elektronische muziek van de Keulse radio (WRD) naast zijn studie muziekwetenschap, filosofie en sociologie aan de universiteit van Keulen..
1966 - 1968
Met het proefschrift 'Zur Theorie der offenen Form in der neuen Musik' (Edition Tonos, Darmstadt, 1967) rondt Konrad Boehmer zijn studietijd af. Hij vestigt zich in Amsterdam en krijgt een aanstelling bij het Instituut voor Sonologie te Utrecht, waar hij tot 1968 zal blijven. Boehmer ontvangt de muziekprijs van de AVRO voor zijn compositie 'Information' voor 2 piano's en 4 slagwerkers (1968) en de prijs van de 5e Biënnale in Parijs voor zijn elektronische compositie 'Aspekt' (1968).
1968 - 1973
Konrad Boehmer werkt als muziekmedewerker bij het weekblad Vrij Nederland.
1972 - 1982
Boehmer wordt docent muziekgeschiedenis en theorie van de moderne muziek aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Bij uitgeverij Oosthoek verschijnt zijn bundel opstellen 'Gehoord en ongehoord' (1974). In de jaren '70 en '80 geeft hij vele gastcolleges in het buitenland. Zo doceert hij verscheidene keren tijdens de Latin-American Courses for Contemporary Music in Uruguay en Brazilië.
1983
De Rolf Liebermannprijs (voor de eerste keer toegekend) krijgt Konrad Boehmer voor zijn muziekdrama 'Dr. Faustus' (op een libretto van Hugo Claus).
1985
Voor zijn publicaties over muziek ontvangt Konrad Boehmer de Pierre-Bayle-Prijs van de stad Rotterdam.
1988
Voor het Multatuli-jaar componeert hij 'Woutertje Pieterse' - een "wrede, seriële kinderoperette", aldus Boehmer. Dit stuk is, volgens criticus Ernst Vermeulen, "zowel hoogwaardig 'intellectueel' gedreven als kinderlijk naïef. [...] vervreemding ten top."
1989 - 1996
Boehmer is voorzitter van het C.I.A.M. (Conseil International des Auteurs de Musique). Bij uitgeverij DuMont verschijnt zijn bundel 'Das böse Ohr' (1993). In 1994 krijgt Konrad Boehmer een nieuwe functie bij het Koninklijk Conservatorium: hoofd van het Instituut voor Sonologie (dat in de jaren '80 werd afgestoten door de Universiteit van Utrecht en in Den Haag een nieuw onderkomen vind). "Wij laten studenten muzikale producten horen waarvan ze een shock krijgen. Ze beseffen dan dat buiten hun kleine wereldje nog een groot universum ligt met muziek waarvan ze nog nooit van hebben gehoord. Ze worden nieuwsgierig en willen weten hoe software in elkaar steekt of verbeterd kan worden."
2001
Tijdens het Holland Festival speelt de Amerikaanse noise-gitaarband Sonic Youth op 13 juni in de Amsterdamse Stadsschouwburg het project 'Goodbye 20th Century', waarin het bewerkingen uitvoert van elektronische muziekstukken van onder andere Steve Reich, John Cage en Cornelius Cardew. Ook wordt 'Echelon' uitgevoerd, een werk dat Boehmer op verzoek van de festivalorganisatie voor Sonic Youth componeerde.
2006
Boehmer wordt benoemd tot voorzitter van Buma cultuur. Een jaar later maakt hij de overstap naar Buma/Stemra, waar hij voorzitter wordt. "Ons devies moet zijn en blijven wat de componist Busoni eens zo bondig heeft geformuleerd: 'De muziek is vrij geboren en vrijheid is haar bestemming'. Het gebrek aan respect voor de waarde van de muziek is een vorm van bekrompenheid die rampzalig is voor de cultuur in haar geheel."
2008
'Doktor Fausti Höllenfahrt' beleeft zijn Nederlandse première op de Nederlandse Muziekdagen. Het stuk is geschreven in opdracht van het Filharmonisch Orkest van Würzburg voor een 'Faust-week'. Over zijn keuze om een werk voor 'traditioneel' orkest te schrijven zegt Boehmer: "Het traditionele orkest biedt tal van mogelijkheden, zeker ook wat betreft de rijkdom aan kleuren. Mijn werken waarin ook elektronica aan bod komt maken doorgaans gebruik van andersoortige instrumenten (slagwerk, piano's). Ik heb een onbeschrijfelijke hekel aan orkestwerken waar dan plotseling wat wolken, scheten, verkeersongelukken of important-stupide teksten uit de luidsprekers komen."
2010
Konrad Boehmer trekt per 1 januari al zijn publicaties terug bij muziekuitgeverij Tonos in Darmstadt.