all works

11 works in Donemus catalogue

popular works

Drie stukken voor instrumenten en electriciteit : 1970 / Gilius van Bergeijk

Genre: Chamber music
Subgenre: Wind Quintet; Percussion; Electronic organ; Electronics with different instruments; Wind Quintet with electronics; Percussion with electronics
Instruments: fl ob cl fg h electronics - perc tape - el.org

Drie stukken voor instrumenten en electriciteit : 1970 / Gilius van Bergeijk

Genre: Chamber music
Subgenre: Wind Quintet; Percussion; Electronic organ; Electronics with different instruments; Wind Quintet with electronics; Percussion with electronics
Instruments: fl ob cl fg h electronics - perc tape - el.org

Drie stukken voor instrumenten en electriciteit : 1970 / Gilius van Bergeijk

Genre: Chamber music
Subgenre: Wind Quintet; Percussion; Electronic organ; Electronics with different instruments; Wind Quintet with electronics; Percussion with electronics
Instruments: fl ob cl fg h electronics - perc tape - el.org

latest edition

Pianomuziek I t/m IV : 1966/67 / Gilius van Bergeijk

Genre: Chamber music
Subgenre: Piano
Instruments: pf

 

composer

Bergeijk, Gilius van

Nationality: Netherlands
Date of birth: 1946-11-07

Until about 1985 Gilius van Bergeijk was a member of various leading ensembles, including the Willem Breuker Collective, Instant Composer's Pool, and Orkest de Volharding. He is one of the Netherlands' most important representatives of “conceptual music”. His ideas have substantially influenced many composers of The Hague School, among whom his colleagues Louis Andriessen and Martijn Padding, and his students Michel van der Aa, Richard Ayres and Huba de Graaff. “Nothing about this Hagueian is as it seems,” wrote Kees Polling in Trouw. The key concept in Van Bergeijk's music is “deconstruction” and many of his pieces could be thought of as commentary on or phenomena from music history.

1946

Gilius van Bergeijk wordt op 7 november geboren te Den Haag.

1965 - 1972

Van Bergeijk studeert hobo en altsaxofoon. Daarnaast studeert hij compositie bij Kees van Baaren en elektronische muziek bij Dick Raaijmakers aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij heeft zijn eigen orkest - Gilius' Haagsche Hofje - en hij vormt een duo met saxofonist Luc Houtkamp. Van Bergeijk voltooit 'BAC' (1968-1970), gecomponeerd voor het draaiorgel 'The Busy Drone'. Het stuk is gebaseerd op het dubbelconcert voor viool en hobo van Johann Sebastian Bach, maar van elke maat is de vierde tel weggelaten. Aan het slot volgt een montage van alle weggelaten noten.

1972

Gilius van Bergeijk wordt benoemd tot docent elektronische muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

1980

Van Bergeijk voltooit 'Over de Dood en de Tijd', een drieluik waarin een brug wordt geslagen tussen gemechaniseerde en live geproduceerde muziek, onder andere aan de hand van Franz Schuberts lied 'Der Tod und das Mädchen'. Elmer Schönberger spreekt in dit verband van 'Opperlandse muziek' en merkt op: "Gilius van Bergeijk is een van de zeldzame elektronische componisten die zelfs met een vooroorlogse bandrecorder nog kans zouden zien een interessant stuk te maken."

1983

Gilius van Bergeijk krijgt de Willem Pijper-prijs voor 'Over de Dood en de Tijd' (1980).

1986

Samen met Huib Emmer schrijft Van Bergeijk 'Tussen twee werelden (in memoriam Edgar Varèse)' voor instrumentaal ensemble en tape.

1990 - 1993

Van Bergeijk voltooit 'Symfonie der Duizend (Alfabetisch)', een collage van de inzetten van 1000 verschillende muziekstukken. Zijn compositie 'Een Lied van Schijn en Weezen' (1993) is een herschikking van het vierde deel uit Gustav Mahlers 'Kindertotenlieder'.

2000

Het werk 'Via Crucis' is een zeventiendelige 'kruisgang' voor de orgels van het Museum Van Speelklok tot Pierement.