all works
139 works in Donemus catalogue
popular works
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Mixed choir and orchestra
Scoring:
2222 4331 timp perc hp str (GK4 ad lib. in finale)
Aulos : een duo voor fluit en hobo, 1959 / Jurriaan Andriessen
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Woodwind ensemble (2-12 players)
Scoring:
fl ob
Dopo il Discorso : for brassquintet, 1994 / Jurriaan Andriessen
Genre:
Chamber music
Subgenre:
Brass ensemble (2-12 players)
Scoring:
h 2trp 2trb
latest edition
Genre:
Vocal music
Subgenre:
Voice and piano
Scoring:
zang hp/cemb/org/pf
composer
Andriessen, Jurriaan
Synonym:
Cool, Leslie
Nationality:
Netherlands
Date of birth:
1925-11-15
Date of death:
1996-08-23
Website:
Treasured Composer's Page
Though Juriaan Andriessen was of the generation of musical innovators such as Pierre Boulez and Karlheinz Stockhausen, his main musical influences were pre-war French composers. Andriessen composed an extensive body of music consisting primarily of orchestral, chamber, concert band music and music for theatre, film and radio plays. In his book 'Nederlandse Muziek in de Twintigste Eeuw' [Dutch Music in the Twentieth Century], the musicologist Leo Samama evaluates Andriessen’s music as follows: “Most of the works of Juriaan Andriessen consist of music ‘à la manière de’ [...] He was in fact able to playfully re-create any style and any technique [...] As a composer of music for film, radio and television plays, and many other forms of occasional music, that is of course very useful. In his music for the concert hall, however, Andriessen was unable to develop a personal style, though pieces including his symphonic suite 'Rouw past Elektra' [Mourning Becomes Elektra, 1954] and 'Respiration Suite' (1962), both for wind ensemble, are wonderful compositions that certainly will move the listener.”
1925
Jurriaan Andriessen wordt op 15 november in Haarlem geboren. Hij is een zoon van componist Hendrik Andriessen en een oudere broer van componist Louis Andriessen.
1943 - 1948
Jurriaan Andriessen studeert aan het Utrechts Conservatorium compositie bij zijn vader Hendrik Andriessen en orkestdirectie bij Willem van Otterloo. Na zijn eindexamen in 1947 zet hij zijn studies voort in Parijs, onder meer bij Olivier Messiaen, en verdiept hij zich in de filmmuziek. Terug in Nederland krijgt hij de opdracht muziek te schrijven voor het openluchtspel 'Het wonderlijk uur' (1948), ter gelegenheid van het vijftigjarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina. Voor dit werk ontvangt hij de eerste Johan Wagenaarprijs.
1949 - 1951
Dankzij beurzen van de UNESCO en later de Rockefeller Foundation verblijft Andriessen in de Verenigde Staten en bezoekt hij het Berkshire Music Festival. In Boston en Tanglewood studeert hij bij de Russische componist/dirigent Serge Koussevitzky. In opdracht van de Nederlandse regering componeert hij zijn eerste symfonie, de 'Berkshire symphonies', die tijdens het Holland Festival 1950 in première gaat door het Residentie Orkest onder leiding van Willem van Otterloo. Zijn ballet 'Jones Beach' wordt, in de choreografie van George Balanchine en Jerome Robbins, door het New York City Ballet opgevoerd in Amerika en Europa.
1952 - 1956
Na zijn terugkeer in Europa maakt Andriessen studiereizen naar Italië en Duitsland. Hij ontpopt zich als een veelzijdig componist, die behalve orkest- en kamermuziek voornamelijk muziek schrijft voor toneel, film, radio en later televisie. In zijn toneelmuziek voor Shakespeares 'De storm' (1953) maakt hij voor het eerst gebruik van de elektronica. Onder het pseudoniem Leslie Cool treedt hij op als jazzpianist en componeert hij lichte muziek.
1957 - 1960
Andriessen wordt muzikaal adviseur en componist bij de Haagse Comedie. In 1960 componeert hij in opdracht van het gemeentebestuur van Den Haag de symfonische rapsodie 'Thai' ter gelegenheid van het statiebezoek van de koning van Thailand en wordt hij door de koning benoemd tot Ridder in de Orde van de Witte Olifant. Naast zijn werkzaamheden als componist treedt Andriessen op als dirigent, vaak van eigen werken, en regisseert hij voor televisie onder meer concertuitvoeringen en balletten.
1962 - 1970
Andriessen krijgt veel compositieopdrachten voor speciale gelegenheden: hij schrijft onder andere de 'Respiration Suite' voor een longartsencongres en de opera 'Het zwarte blondje' (1964) voor de stichting Het Schoolconcert. Ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Beatrix in 1966 componeert hij 'Entrata festiva'. De symfonie 'Time Spirit' (1970), een muziektheaterwerk voor klarinet, orkest, popmuzikanten, ballet met een diaprojectie van werken van de graficus M.C. Escher, wordt uitgezonden door NCRV-televisie.
1972 - 1973
Voor zijn verdiensten op het gebied van de theatermuziek wordt Andriessen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Ter gelegenheid van het regeringsjubileum van koningin Juliana in 1973 componeert hij 'Een Prince van Orangien'.
1980
Jurriaan Andriessen componeert 'Entrata della regina' ter gelegenheid van de kroning van koningin Beatrix.
1983 - 1984
Andriessen componeert zijn laatste belangrijke toneelmuziek: 'Hamlet', voor synthesizers, en 'Romeo en Julia' voor koor met countertenor.
1996
Jurriaan Andriessen overlijdt op 23 augustus in Den Haag.